Jak rozpoznać u siebie najczęstsze objawy depresji?

Depresja jest podstępną chorobą, która powoli ogarnia każdą sferę naszego życia. Depresja jest bardzo częstą chorobą, w ciągu całego życia może dotyczyć aż 25% kobiet i około 12% mężczyzn. Niestety w naszym społeczeństwie często jest wciąż utożsamiana jako ta wstydliwa i hańbiąca choroba. Bardzo ważne jest, aby szybko zauważyć u siebie niepokojące symptomy i zgłosić się do lekarza w celu uzyskania pomocy. Poniżej przedstawiam główne objawy, które mogą sugerować depresję.

1

Obniżenie nastroju

Obniżenie nastroju Depresja to poważna choroba, na którą może zachorować każdy.

Jeżeli zauważysz u siebie obniżenie nastroju, które jest długotrwałe i nie ulega poprawie w sytuacjach „radosnych” powinna zapalić się w Twojej głowie czerwona lampka. Nadmierna płaczliwość, która wcześniej nie miała miejsca czy przejmujący smutek są kolejnymi objawami. Depresji towarzyszy też tzw. widzenie świta w czarnych barwach. Generalnie nic nie jest w stanie poprawić Twojego nastawienia do świata, a każdy nadchodzący dzień wydaje się być jeszcze gorszy od poprzedniego.
U wielu osób obniżenia nastroju mają wahania dobowe. Zwykle gorszy nastrój pojawia się w godzinach porannych.

Ludzie z depresją często mają obniżone poczucie własnej wartości. Uważają, że są beznadziejni, nic znaczącego w życiu nie osiągnęli. Nawracające myśli są przyczyną sukcesywnego pogarszania się nastroju. Chorzy generują w swojej głowie depresyjny obraz świata. Za beznadziejne uważają to co się wydarzyło, to co jest teraz a nawet to co wydarzy się w przyszłości. Często depresji towarzyszy nieuzasadnione poczucie winy. Chory obwinia siebie za wszelkie niepowodzenia. Uważa również, że wyrządza krzywdę najbliższym i jest wyłącznie dla nich ciężarem.

2

Zmniejszenie energii i zwiększona męczliwość

Początkowo możesz czuć się zmęczona, później może się to nasilić, aż do tego stopnia, że wyjście po zakupy czy wstanie z łóżka będzie dużym problemem. Człowiek z depresją można porównać do balona z którego uszło powietrze. Brak u niego chęci do działania, zdobywania wiedzy czy stawiania czoła nowym wyzwaniom. Człowiek staje się minimalistą.
U osoby z depresją występuje spowolnienie motoryczne. Czasami ma ono tak duże nasilenie, że chory przestaje mówić. Zmniejsza się łaknienie i chorzy tracą na wadze.

3

Anhedonia - jeden z objawów depresji

Anhedonia - jeden z objawów depresji

Anhedonia oznacza utratę zdolności czerpania przyjemności z rzeczy, które wcześniej przynosiły przyjemność. Jeśli zauważasz, że nie potrafisz cieszyć się z rzeczy, które kiedyś Cię cieszyły, kolacja z ukochaną osobą czy spacer po parku z rodziną nie są takie jak kiedyś, może to być kolejnym objawem depresji.
U ludzi z depresją istnieje czasem uogólnione i boleśnie odczuwane zobojętnienie emocjonalne. U pewnych osób ma ono tak wielkie nasilenie, ze nie są w stanie nawet wyrażać smutku czy płaczu.

4

Zaburzenia snu

Chorzy na depresję zwykle zasypiają dobrze. Natomiast sen jest płytki, przerywany i nie przynosi regeneracji. Chorzy często budzą się wcześnie rano i już nie mogą zasnąć. W tym czasie rozmyślają o życiu, towarzyszy temu niepokój oraz oczekiwanie, że w ciągu dnia może wydarzyć się coś złego. Taki stan nazywany jest „zespołem katastrofy porannej”.
U niektórych osób może wystąpić nadmierna senność w ciągu dnia.

5

Myśli i tendencje samobójcze

Myśli i tendencje samobójcze

Myśli samobójcze nie muszą zawsze towarzyszyć depresji!! Często osoba z depresją postrzegana jest jako ta, która ma myśli samobójcze i będzie próbowała odebrać sobie życie. Natomiast jeśli pojawią się myśli samobójcze należy szybko zgłosić się do lekarza psychiatry! Chorzy często odczuwają, że ich życie nie ma sensu, że tylko są ciężarem dla kogoś innego, że nic im się nie udaje, a jedynym wyjściem z tej beznadziejnej sytuacji będzie odebranie sobie życia.
Myśli samobójcze w czasie nasilonej depresji pojawiają się u około połowy chorych, natomiast u 15-20% chorych występują tendencje samobójcze. W skrajnych przypadkach dochodzi do tzw. samobójstwa rozszerzonego - wtedy chora osoba najpierw zabija inne osoby, często jest to rodzina, a później dokonuje samobójstwa. Taki czyn podyktowany jest głębokim przekonaniem osoby chorej, że jedynie śmierć jest w stanie zmniejszyć cierpienie osób bliskich i chorego.

6

Ważne wskazówki

Każda osoba, która dostrzega u siebie opisane objawy powinna zgłosić się do lekarza, najlepiej psychiatry, ewentualnie do swojego lekarza rodzinnego, który dalej odpowiednio ją pokieruje.

Uwaga!!! Do lekarza psychiatry nie jest potrzebne skierowanie!!!

Bardzo ważne jest to, żeby każda osoba zrozumiała, że depresja jest chorobą jak każda inna i należy ją leczyć!

źródła zdjęć: http://www.freedigitalphotos.net/images/Gestures_g185-Sad_Girl_Showing_Thumbs_Down_p101014.html, http://www.freedigitalphotos.net/images/Gestures_g185-Depressed_Woman_Sitting_On_Floor__p99322.html, http://www.freedigitalphotos.net/images/Emotions_g96-Worried_Teenage_Girl_At_Home_p112502.html, http://www.freedigitalphotos.net/images/depressed-man-sitting-photo-p169697, http://www.freedigitalphotos.net/images/Emotions_g96-Suffering_Man_p34980.html

  1. Marta Wróbel

Dodaj komentarz

  1. Zaloguj się:
  1. 05.11.2013

Komentarze