Jak radzić sobie z zaparciami?

Zaparcia to dolegliwość, która dokucza Europejczykom coraz częściej. Dlaczego? Ponieważ zmienia się nasz styl życia, zmienia się także nasza dieta. Jemy coraz więcej produktów wysokoprzetworzonych, zawierających małe ilości błonnika, nie zjadamy także zalecanych pięciu porcji warzyw i owoców dziennie. O zaparciu mówimy, kiedy stolec oddawany jest rzadziej niż co dwa, trzy dni i w wyniku tego odczuwany jest dyskomfort. Jeżeli ten problem dotyczy także Ciebie, to zacznij uważać na to, co jesz i spróbuj zmodyfikować swój jadłospis. Jak?

1

Z pieczywa wybieraj to pełnoziarniste. Jedz częściej pumpernikiel, bułki grahamki, chleb żytni czy pieczywo chrupkie. Zrezygnuj natomiast z jasnego chlebka i pieczywa półcukierniczkego. Dodatkami do pieczywa powinny być chude sery, twarożki i wędliny, najlepiej drobiowe.


2

Przestaw się na mleko! Oczywiście, jeżeli je dobrze tolerujesz, a jego spożywanie nie powoduje żadnych dolegliwości. Najlepiej wybierać te o zwartości tłuszczu 2%. Dodawaj do niego muesli, otręby pszenne lub żytnie czy suszone owoce. Na perystaltykę jelit dobrze wpływa spożywanie suszonych oliwek - dodawaj je także do jogurtów, kefirów czy maślanki.


3

Pamiętaj o zasadzie 5 porcji warzyw i owoców dziennie, codziennie! Najlepiej spożywaj owoce sezonowe i krajowe, bo są one najmniej zanieczyszczone przez pestycydy i nawozy. Pamiętaj także, aby spożywać je świeże. Szczególnie zalecane są jabłka ( ze skórką!), owoce w postaci surówek, suszone. Do każdego obiadu dodawaj świeże surówki, nie zapomnij także, żeby znalazły się na kanapkach.


4

Obiad powinien składać się z dwóch dań. Pierwsze danie to oczywiście zupa warzywna. Drugim może być przykładowo filet z kurczaka ( gotowany na parze lub pieczony bez tłuszczu) z dodatkiem gotowanego ryżu (wybieraj brązowy lub dziki, w żadnym wypadku nie biały!) i porcja świeżych bądź gotowanych warzyw.


5

Pamiętaj, aby dużo pić! Pilnuj, żeby dostarczyć organizmowi co najmniej 2 litry płynów na dobę. Oczywiście, najlepiej pic wodę mineralna wysoko zmineralizowaną, ale oprócz tego zalecane są soki-przeciery warzywne czy sok z pomidorów.


Przeczytaj teraz:

  1. Joanna Chudzicka Joanna Chudzicka

Dodaj komentarz

  1. Zaloguj się:
  1. 06.04.2010

Komentarze

trudna walka

Ostatnio zmieniony: 2012-12-18 16:56:21

Z tą wodą wypijaną w ilości 2 litrów dziennie bywa różnie.Kazdy organizm jest różny.Woda wypłukuje toksyny ale również składniki mineralne.Na zaparcia dobrze jest pić na czczo wodę przegotowaną.Bardzo skutecznie działają na naszą peryslaktykę jelit śliwki suszone.Ja pijam wodę z rozwagą,

Ostatnio zmieniony: 2012-11-09 09:20:26