Jak przygotować wymaz na obecność owsików?

Owsiki to bardzo niewdzięczne pasożyty (jak wszystkie, które atakują nasz organizm). Bardzo często bytują w organizmach małych dzieci („epidemie” w przedszkolach). Dzieje się tak głównie dlatego, że maluchy nie posiadają jeszcze nawyku (lub najzwyczajniej w świecie czasu na) utrzymywania higieny (przede wszystkim mycia rąk). Jeżeli istnieją podejrzenia zasiedlenia przez owsiki najlepiej dla ich potwierdzenia wykonać badanie laboratoryjne. Istnieją dwa sposoby na wykrycie jaj owsika: badanie próbki kału lub wymazu pobranego z okolic odbytu. Jak przygotować wymaz?

1

Zaopatrujemy się w szklaną płytkę (do dostania w laboratoriach lub sanepidzie) i szerszą przezroczystą taśmę klejącą (na tyle szeroką, by była w stanie zakleić całą płytkę). Szkiełko dokładnie przemywamy. Kładziemy w pobliżu miejsca, w którym będziemy spali, tak by obie rzeczy były w zasięgu ręki lub w pobliżu osoby, u której materiał do badania będziemy pobierali.

2

Odrywamy taką ilość taśmy, by była w stanie (z małym zapasem) zająć powierzchnię całej płytki i przyklejamy ją do odbytu, następnie dokładnie do szkiełka. Po nocy (przed przyklejeniem taśmy), zaraz po przebudzeniu staramy się wykonywać minimalną ilość ruchów (jaja owsików są bardzo lekkie i łatwo je strzepnąć).

3

Tak przygotowany wymaz zanosimy do laboratorium. Należy się wcześniej upewnić, czy dana placówka wykonuje takie badania, czy musimy jednak przynieść próbkę kału.

Przeczytaj teraz:

  1. Agnieszka Błasiak

Dodaj komentarz

  1. Zaloguj się:
  1. 06.04.2013

Komentarze