Samsung QLED a OLED – czym różnią się obie technologie?

Ostatnio na rynku telewizorów pojawiła się nowa linia telewizorów Samsung QLED, z nazwy dość podobnie brzmiąca do telewizorów OLED. Są to jednak dwie zupełnie różne technologie, w których dość próżno szukać licznych podobieństw. Pokrótce omówimy, czym różnią się obydwa rozwiązania oraz w jakich przedziałach cenowych dostępne są wybrane telewizory.

1

Samsung QLED – co to za technologia?

Samsung QLED – co to za technologia? Samsung QLED a OLED – czym różnią się obie technologie?

Telewizory Samsung QLED zawdzięczają swoją nazwę zastosowanej w nich kropce kwantowej (Quantum Dot – QLED). Warstwa bilionów kropek kwantowych rozmieszczona jest pomiędzy źródłami światła LED a filtrami kolorów (nanokryształami). LEDy emitują światło niebieskie, które przepuszczane przez kropki kwantowe zmienia swoją barwę na czerwoną lub zieloną.

Jak widać, jest to rozwiązanie typowe dla telewizorów LCD. I nie ma w tym tajemnicy: Samsung QLED to właśnie telewizor LCD – z tą różnicą, że wykorzystujący znacznie nowocześniejszą technologię. Zastosowanie kropki kwantowej gwarantuje znacznie dokładniejsze sterowanie długością fali światła oraz, wg firmy Samsung, pozwala na uzyskanie ponad miliarda odcieni barw.

2

OLED – czyli diody organiczne

Technologia OLED działa w zupełnie inny sposób. Filarem tej technologii są organiczne diody LED (organic light-emitting diode – OLED). W przeciwieństwie do telewizorów LCD, OLEDy nie stosują dodatkowego źródła światła, bowiem diody OLED potrafią samodzielnie je emitować.

Jest to również interesujące i perspektywiczne rozwiązanie, choć ciągle rozwijane. Np. wciąż nie do końca pewna wydaje się żywotność matryc OLED. Potencjalnych nabywców może też zniechęcać wysoka cena telewizorów wykorzystujących diody organiczne, która przewyższa koszty zakupu telewizorów LCD, w tym - QLED.

3

Telewizory QLED w różnych przedziałach cenowych

Telewizory QLED dostępne są w przedziale cenowym od 5000 do ok. 18000 złotych, choć występują także modele droższe. Jednym z najtańszych modeli Samsung QLED jest 55 calowy Samsung QE55Q7F. Większy, 65 calowy QLED, np. QE65Q8C wyceniony jest na ok. 9000 złotych. Jeden z topowych modeli, QE65Q9FNAT to wydatek rzędu 17 000 złotych.

Ale aby tego było mało, najnowocześniejszy i największy telewizor spośród całej oferty, 88 calowy QE88Q9FAMTXXH, kosztuje niebagatelne… 50 000 złotych. Z pewnością jest to już cena wykraczająca poza zasobność portfela przeciętnego Kowalskiego, ale pewnie i ten model znajdzie swoich nabywców.

4

OLED – różni producenci, różne ceny

O ile telewizory QLED produkowane są wyłącznie przez firmę Samsung, tak technologia OLED stosowana jest przez kilku producentów telewizorów. Za ich produkcję odpowiadają np. LG, Sony, Panasonic i Philips. Wprawdzie możliwe jest kupienie taniego wyświetlacza OLED, np. LG 55EG9A7V, ale obsługuje on jedynie rozdzielczości Full HD, co z pewnością zniechęci wielu klientów.

Nieco lepszym wyborem będzie Philips 55P0S9002/12, za ok. 6500 złotych – egzemplarz ten nie obsługuje jednak tradycyjnego HDR. Lepsi przedstawiciele OLEDów to np. SONY KD-65A1, kosztujący już 14 000 złotych. Warty uwagi będzie także LG OLED 65C7V, wyceniony na ok. 11 000 złotych. Dostępne są także najbardziej topowe egzemplarze, jak np. LG 65W7V za ponad 20 000 złotych.

5

Trudny wybór…

Rozpiętość cenowa telewizorów produkowanych w obydwu technologiach jest duża. Możesz kupić telewizor Samsung QLED w cenie od 5000 do ok. 18 000 złotych. Wartości topowych OLEDów są jeszcze wyższe i sięgają ponad 20 000 złotych.

Co ciekawe, najtańsze OLEDy są warte mniej niż telewizory QLED z najniższej półki, z tą tylko różnicą, że są dość mocno „okrojone” pod względem możliwości wyświetlania wysokiej jakości obrazu (np. nie obsługują formatu 4K lub technologii HDR). Ważne zatem, abyś przed wyborem telewizora dobrze zapoznał się z jego funkcjami i możliwościami, aby nie naciąć się na niekorzystny zakup!

źródła zdjęć: Własne

  1. Wojtek Budnicki

Dodaj komentarz

  1. Zaloguj się:
  1. 28.06.2018

Komentarze