Jak utworzyć swego pierwszego bloga w oparciu o skrypt WordPress?

Żyjemy w erze bloggerów i każdy zdaje sobie z tego sprawę. Każdego dnia w sieci tworzone są nowe blogi, czy to technicznych, czy ludzi piszących o swym prywatnym życiu. Przekaz wiadomości za pomocą blogów jest o tyle ciekawszy od pozostałych form, że czytelnicy mogą odpowiadać na nasze wiadomości (komentować), a sama treść trafia do szerszego grona, niż sami nasi znajomi. Instalując samodzielnie blog, będziemy potrzebować hosting, ale nie przejmujmy się - są darmowe hostingi.

  • Własny hosting www z obsługą php i mysql
  • Skrypt WordPress
1

Pierwszym warunkiem, który musimy spełnić jest posiadanie własnego konta www z bazą MySQL. W tym celu musimy zakupić takie konto, bądź założyć je bezpłatnie.

Z bezpłatnych, a zarazem godnych polecenia hostingów mogę wymienić:
- cba.pl
- yoyo.pl.

Na jednej ze stron zakładamy konto, a na maila dostaniemy wszelkie informacje dotyczące jego parametrów (login, hasło, adres do bazy MySQL, nazwę tabeli, itd.).

2
Polska strona skryptu Polska strona skryptu

Po założeniu konta udajemy się na stronę wordpress.org, z której pobieramy skrypt. Istnieje polska wersja strony i skryptu, pod adresem pl.wordpress.org (zalecam więc ściągnięcie z tej strony).

Klikamy w przycisk "Pobierz" i zapisujemy archiwum ze skryptem na dysku naszego komputera.

3

Rozpakowujemy archiwum na dysku. Następnie za pomocą klienta FTP (np. Filezilla) wysyłamy zawartość archiwum na nasz serwer FTP (do katalogu public_html, bądź www).

Gdy wszystkie pliki wyślą się, wchodzimy za pomocą przeglądarki WWW (Internet Explorer, Opera, Firefox...) pod adres naszej strony.

4
Tworzenie pliku wp-config Tworzenie pliku wp-config

Przechodzimy do procesu instalacji skryptu. Dobrą sprawą jest to, że nie musimy ręcznie babrać się w plikach konfiguracyjnych - skrypt bowiem posiada swój konfigurator, dzięki któremu tworzone są niezbędne pliki.

Klikamy "Utwórz plik z konfiguracją".

5
Informacje Informacje

Czytamy informacje na stronie, a następnie "Zaczynajmy!".

6
Instalacja Instalacja

W następnym etapie musimy wpisać kolejno dane, niezbędne do instalacji skryptu. Kolejno jest to:
Nazwa bazy danych - przeważnie użytkownik_baza
Nazwa użytkownika - np. użytkownik
Hasło - do bazy danych MySQL
Adres serwera bazy - najczęściej localhost
Prefiks tabel - zostawmy bez zmian wp_

7
Finalizacja instalacji Finalizacja instalacji

Finalizacja instalacji.

8
Wstępna konfiguracja Wstępna konfiguracja

Teraz czas na wstępną konfigurację. Musimy podać tytuł naszego bloga, który będzie utożsamiany z blogiem, oraz nasz adres e-mail.

9
Login i hasło administratora Login i hasło administratora

Ostatni etap? Wyświetlenie nam hasła i loginu do zalogowania się :).

Klikamy na zaloguj się.

10
Logowanie Logowanie

Logujemy się do panelu administracyjnego podanymi danymi podczas rejestracji.

11
Panel administracyjny Panel administracyjny

W tym miejscu możemy dokonywać wszelkich zmian dotyczących naszego bloga. Nie udostępniaj więc hasła do bloga osobom trzecim. I uważaj też, co tu zrobisz, byś nie zepsuł sobie skryptu ;).

12
Nowy blog Nowy blog

Nasz blog znajduje się teraz pod adresem, który wpisaliśmy w jednym z pierwszych kroków - teraz nie uruchomi się już instalacja, a nasz nowiuteńki blog.

13

Uwagi i spostrzeżenia

  • Uważajcie, blogowanie wciąga

Galeria

zdjęcie
  1. Filip Cierpich Filip Cierpich

Dodaj komentarz

  1. Zaloguj się:
  1. 23.04.2010

Komentarze

fajny temat

Ciekawa porada:)

Przydatna porada. Dzięki:)

ciekawe, jasne, zwięzłe, super porada.

Mam pytanie. Czy wiesz, jak zarejestrować się na WordPressie? Chodzi mi o to, że wchodząc na stronę konkretnego serwisu od razu przekierowuje na widok z WordPressa do logowania, natomiast na danej stronie serwisu (jest to serwis artykuły do przedruku) nigdzie nie ma możliwości zarejestrowania się. Co do bloga bardzo fajnie wytłumaczone.

Przydatne nie tylko dla początkujących, ale też dla osób, które przenoszą się np. z bloggera.