Jak nagrać pliki audio (MP3, Flac, Wav...) na płytę CD?

Pliki na nośniki CD/DVD można nagrywać na różne sposoby, jako zwykły plik, czy też jako plik audio. Różnica między sposobami nagrań plików jest znaczna, szczególnie jeśli chodzi o przeznaczenie tych płyt. Specyficznym rodzajem płyty jest płyta audio. Dane zapisane na niej są odtwarzane przez standardowe wieże audio, które nie potrafią odtworzyć formatu mp3. Nic dziwnego zatem, że jeśli nagrasz sobie utwór MP3 na płytę, to wieża nie odtworzy tej płyty. Nie ma co owijać w bawełnę, że nagranie utworu MP3 na płytę audio jest dobrym krokiem. Jednakże nie jest to porada, w której chcę rozwijać ten temat.

  • Program CDBurnerXP - http://cdburnerxp.se/
  • Czysta płyta CD
  • Pliki audio - najlepiej FLAC, Wav, gdyż są to pliki bezstratne
1

Ze strony internetowej http://cdburnerxp.se/ należy pobrać darmowy program do nagrywania płyt. Oczywiście programów tego typu jest cała masa, zarówno tych darmowych, jak i płatnych. Większość nagrywarek CD/DVD ma dorzucony program Nero, który również nadaje się do tego typu operacji. Ja jednak nie jestem w posiadaniu tego oprogramowania i chcę skupić się na darmowych rozwiązaniach.

2
Wybór rodzaju nagrania Wybór rodzaju nagrania

Po zainstalowaniu programu uruchommy go. Nie ma obawy związanymi z barierą językową. Program CDBurnerXP posiada język polski, więc nie będzie problemów z komunikacją żadnych.

Z racji na fakt, że chcemy nagrać płytę audio, a nie pliki. Wybieramy więc opcję "Płyta audio". Dzięki temu, będzie możliwość odtworzenia zawartości płyty w standardowych urządzeniach, które służą do odtwarzania płyt CD.

3
Wyszukiwanie katalogów Wyszukiwanie katalogów

W oknie, które nam się wyświetli musimy wybrać utwory, które przeznaczamy do nagrania. Lewa kolumna służy do nawigacji w strukturze folderów na naszym dysku/partycji. Zaś w prawej kolumnie wyświetlane są pliki, które możemy dodać od nagrania.

Jeśli zdecydujemy już na dodanie plików do naszej kompilacji, zaznaczamy je lewo klikiem, a następnie ze środkowego paska programu klikamy w opcję "Dodaj"; możemy również przeciągnąć zaznaczone pliki do okna poniżej. Po tej czynności zobaczymy, że utwór trafił do naszej kompilacji, a pasek "rozmiaru" aktualizuje swe dane.

Dobrze jest wsadzić oczywiście czystą płytę, by program w trakcie dodawania plików wyliczył nam ilość potrzebnego miejsca do nagrania płyty.

4
Załadowane utwory do nagrania Załadowane utwory do nagrania

W chwili, gdy wszystko zostanie zrobione poprawnie, ujrzymy coś podobnego do zrzutu obok. Utwory, które nas interesowały zostały załadowane. Program obliczył ilość potrzebnego miejsca do nagrania kompilacji dla każdego utworu, jak i całej płyty. Czerwoną linią oznaczony jest koniec płyty, czyli maksymalny rozmiar nagranego obszaru.

Wszystko zostało zrobione, jak należy. Przechodzimy więc do procesu nagrywania. Klikając w przycisk "Nagraj", rozpoczniemy proces nagrywania płyty audio.

5
Przetwarzanie plików Przetwarzanie plików

W zależności od tego, jaki rodzaj plików audio nagrywamy, konieczne może być zdekodowanie plików (przetworzenie ich). Może to potrwać od kilku, do kilkunastu minut.

6
Opcje zapisu Opcje zapisu

Ustawmy opcje zapisu.
Prędkość zapisu - dla płyt audio najlepiej ustawić najmniejszą z możliwych. Jest to spowodowane specyfiką czytników odtwarzaczy audio. Dużo zależy też od samych płyt, nie należy na nich oszczędzać kupując najtańsze z możliwych płyt. Zwłaszcza obecnie, gdy cena DOBREJ płyty CD waha się od 50 groszy do 1 złotego.
Ilość kopii - jeśli chcemy nagrać więcej TYCH samych płyt, zmieniamy wartość.
Metoda zapisu - preferuję zaznaczenie "bez przerw". Opcja z przerwami oznacza, że po każdym utworze wystąpi kilkusekundowa przerwa (którą zdefiniujemy), nim kolejny utwór się odtworzy.
Opcje nagrywania:
Symulacja nagrania - weryfikuje, czy na płycie na pewno zmieści się tyle danych. Opcja zbędna, gdyż program obliczył nam już ilość potrzebnego miejsca.
Zamknij płytę - zabezpiecza płytę przed dodaniem kolejnych danych. Coś na zasadzie zabezpieczenia przed niepowołanym zapisem.
Hibernuj/wyłącz komputer - po zakończonym nagrywaniu, hibernuje/wyłącza komputer. Przydatne bardziej gdy nagrywamy np. płytę DoubleLayer, ale przy audio CD raczej nie.
Wysuń płytę po nagraniu - jeśli nagranie zostanie zakończone, wysunie nam się taca z płytą.

Wszystko gotowe? "Nagraj płytę"!

7
Szacowne dane Szacowne dane

Jak widzimy, program w trakcie nagrywania podaje nam przybliżone dane na temat czasu, który jest mu potrzebny do ukończenia zapisu. Jak i czas, który już minął.

8
Podsumowanie Podsumowanie

Wszystko ok? Dostaniemy o tym informację na koniec zapisu :).

9

Uwagi i spostrzeżenia

  • Zdjęcie główne jest zarazem ikoną programu CDBurnerXP i jest własnością jego twórców

  • Program CDBurnerXP jest darmowy do użytku domowego i komercyjnego

Przeczytaj teraz:

Galeria

zdjęcie
  1. Filip Cierpich Filip Cierpich

Dodaj komentarz

  1. Zaloguj się:
  1. 12.05.2010

Komentarze

fajny temat