Jak przewidzieć wynik meczu?

Niestety to nie jest porada jak zostać jasnowidzem. Wyniku meczu nie da się nigdy przewidzieć ze stuprocentową pewnością, nawet wtedy gdy lider tabeli gra u siebie z outsiderem, ale… Wynik meczu możemy dość dokładnie oszacować z punktu widzenia rachunku prawdopodobieństwa. Z tej porady dowiesz się jak obliczyć prawdopodobieństwo określonego wyniku w danym meczu.

1
Jak przewidzieć wynik meczu? Źródło flickr.com, autor: Jarosław Pocztarski Jak przewidzieć wynik meczu? Źródło flickr.com, autor: Jarosław Pocztarski

Aby obliczyć prawdopodobieństwo określonego wyniku w meczu możesz posłużyć się… bukmacherem. Na podstawie kursów oferowanych przez bukmachera możesz z dużą dokładnością obliczyć prawdopodobieństwo określonego wyniku meczu.

2
Jak przewidzieć wynik meczu? Źródło flickr.com, autor: DrabikPany Jak przewidzieć wynik meczu? Źródło flickr.com, autor: DrabikPany

Gdyby bukmacher oferował kursy na wydarzenia sportowe bez marży, to prawdopodobieństwo określonego wyniku w meczu byłoby równe odwrotności kursu oferowanego przez bukmachera. Np. w meczu finałowym o Mistrzostwo Świata, w którym gra drużyna A i B, a szanse na zdobycie tytułu załóżmy, że są wyrównane, bukmacher zaoferuje ci kurs 2.0 na zdobycie tytułu przez drużynę A oraz kurs 2.0 na zdobycie tytułu prze drużynę B. Dlatego prawdopodobieństwo zdobycia tytułu Mistrza Świata przez drużynę A wyniesie 1/2 (odwrotność dwóch) czyli 0,5, czyli 50%. Analogicznie prawdopodobieństwo zdobycia tytułu Mistrza Świata przez drużynę B wyniesie 50%. Niestety bukmacher nie jest filantropem i na każdym oferowanym zakładzie musi zarabiać czyli realizować określoną marżę. Fakt występowania marży bukmacherskiej skomplikuje ci nieco obliczenia, ale i z tym sobie poradzisz.

3
Jak przewidzieć wynik meczu? Źródło flickr.com, autor: Jacek Becela Jak przewidzieć wynik meczu? Źródło flickr.com, autor: Jacek Becela

Aby obliczyć prawdopodobieństwo określonego wyniku meczu na podstawie kursów bukmacherskich musisz najpierw obliczyć marżę bukmachera. Jak to zrobić dowiesz się tutaj:

http://www.zaradni.pl/porada/7175,jak_obliczyc_marze_bukmachera

4

Prawdopodobieństwo określonego wyniku meczu oznaczmy przez P, marżę bukmachera oznaczmy przez Mb, a przez K kurs bukmachera na określony wynik meczu.

Prawdopodobieństwo określonego wyniku meczu wyniesie:

P = (1 – Mb) / K

5

Załóżmy, że marża bukmachera wynosi 5%, a kurs oferowany na określony wynik meczu wynosi 1,25. Jakie jest prawdopodobieństwo takiego wyniku meczu?

Mamy zatem:

P = (1 –Mb) / K czyli:
P = (1 – 0,05) / 1,25 czyli:
P = 0,76 = 76%

Prawdopodobieństwo, że mecz zakończy się takim wynikiem wynosi 76%

Przeczytaj teraz:

  1. Norbert Gajecki Zaradni.pl

Dodaj komentarz

  1. Zaloguj się:
  1. 27.08.2011

Komentarze

Czysta matematyka, fajnie.