Jak pisać haiku?

1

Haiku tworzy każdy, ale nie każdy zapisuje. Haiku słyszysz każdego niemal dnia - przyjrzyj się słowom, które docierają do Ciebie każdego dnia z perspektywy haiku, a zobaczysz, jak wiele poezji nas otacza. Często sami ich autorzy nie dostrzegają poetyckości swych wypowiedzi.
Spisuj te myśli, swoje i zasłyszane - a będziesz poetą.

2

Haiku japońskie to trzywersowy utwór liryczny o określonym rytmie. Na Zachodzie, a Polska to tysiące kilometrów na zachód od Japonii, nie obowiązują żadne rytmiczne obostrzenia, utwory też mogą mieć inną ilość wersów, czyli linijek. Najczęściej 3-5, ale zdarzają się utwory 1-, 2-wersowe, a i takie, które mają ich 8. Jeśli wersów jest więcej niż 5, powinny być krótkie.

3

Nie rymuj w haiku. Jeśli czujesz potrzebę rymowania, wybierz raczej limeryki:
http://www.zaradni.pl/porada/3125,jak_pisac_limeryki

4

Używaj prostego języka. Unikaj perlistych sformułowań w stylu Roberta Makłowicza (to jest dobre, ale nie w haiku).

5

6

Nie nazywałbym to jednak natchnieniem. Natchnienie to jest pomysł, nad którym trzeba pracować. W przypadku haiku, przychodzi myśl, spostrzeżenie, refleksja, ciekawa zbitka słów - spisujesz... i już dzieło gotowe.

7

Uwagi i spostrzeżenia

  • Haiku dobrze się pisze w trakcie spacerów - myśli same przychodzą, niektóre warto zapisać i będzie wiersz. Ogólnie w czasie, gdy głowa jest wolna często przychodzą różne myśli, które łatwo przeobrazić w haiku: podczas podróży pociągiem, autobusem, w czasie nudnych zajęć albo pracy (np. ochroniarza, o ile ma zmysł poetycki:-), a także przed zaśnięciem. Jeśli chcesz pisać haiku zawsze, miej przy sobie notatnik (nie musi być duży:-) i długopis.

Przeczytaj teraz:

Galeria

zdjęcie
zdjęcie
  1. Piotr Stefaniak

Dodaj komentarz

  1. Zaloguj się:
  1. 12.11.2010

Komentarze

:)

Przykład fajnego haiku, które zapamiętałem wiele lat temu, nie ucząc się go na pamięć:

Kiedy tu wracam
widzę
że nie ma powrotu

Nie wiem, czy rozmieszczenie słów w linijkach zgodne jest z oryginałem : - )