Jak zacząć dbać o swoją kondycję fizyczną?

Często słyszymy o tym, że człowiek powinien regularnie wykonywać ćwiczenia fizyczne, bo ma to korzystny wpływa na nasze zdrowie. Dzięki temu lepiej się czujemy, rzadziej chorujemy, mamy więcej energii w sobie, lepiej radzimy sobie z codziennym stresem itd. Jest tylko jedne problem. W większości wypadków nie chce nam się ćwiczyć. Ta porada dotyczy tego jak zacząć regularnie ćwiczyć fizycznie.

  • motywacja, chęci i dużo silnej woli
1

Na początek musimy się zastanowić dlaczego właściwie chcemy zacząć regularnie ćwiczyć. Chodzi o to, by w ten sposób wytworzyć w sobie wewnętrzną motywację do działania, które chcemy podjąć. Pomyślmy, więc o tym jakie będą pozytywne skutki podjęcia przez nas aktywności fizycznej. Na przykład: jeśli będę ćwiczyć to będę miał lepszą kondycję fizyczną, mniej będę się męczył, będę rzadziej chorować itp.

2

W kolejnym kroku musimy wybrać aktywność fizyczną na którą poświęcimy swój czas. Dokonanie dobrego wyboru jest ważne, bo każdy sport ma swoją specyfikę.
Po pierwsze musi to być coś co lubimy robić (np. jazda rowerem).
Po drugie musimy mieć możliwości uprawianie tego sportu. Tym co nas może ograniczać może być, np. wysokie koszty sprzętu potrzebnego do uprawianie tego sportu.
Po trzecie musimy też ocenić ze względu na specyfikę ćwiczeń, będziemy w stanie wykonywać ten sport. Jeśli mamy lęk wysokości, a chcemy uprawiać wspinaczkę to nie jest to dobry pomysł. Innym przykładem są sztuki walki. Ich założeniem jest nauka umiejętności samoobrony, ale są one niestety bardzo kontuzyjne z tego powodu.
Po czwarte musimy ocenić co chcemy osiągnąć w tym sporcie. Każda aktywność fizyczna kładzie nacisk na rozwój trochę innych zdolności ludzkiego ciała.

3

Pamiętajmy: Każdy sport niesie ze sobą pewne ryzyko kontuzji. W zależności od sportu jesteśmy narażeni na określone kontuzje.
Decydując się na uprawianie sportu mamy dwa wyjścia. Pierwsze to samemu zacząć ćwiczyć, a drugie to wybrać się na treningi organizowane w klubach sportowych i tym podobnym miejscach.

4

W pierwszym przypadku musimy sami decydować kiedy trenujemy i co trenujemy. Musimy ustalić sobie konkretny czas w tygodniu kiedy będziemy ćwiczyć, np. 2 razy w tygodniu po 1-2 godziny. Sami musimy też wybrać sobie ćwiczenia, które będziemy wykonywać.
Tutaj pojawia się trudność. Zazwyczaj nie wiemy jak należy ćwiczyć i jak te ćwiczenia wyglądają. W takim przypadku możemy poszukać książek w księgarniach na ten temat lub zobaczyć co na ten temat piszą ludzie w Internecie.
Jeśli poświęcimy trochę czasu to wkrótce uzyskamy wiedzę, która pozwoli nam zaplanować i przeprowadzić własny trening.

5

Jeśli zdecydujemy, że pierwsza opcja nie jest dla nas to wybieramy drugą. Musimy zdecydować jaki sport będziemy uprawiać. Czy chcemy iść na siłownię, czy do klubu piłki nożnej. W każdym z nich nasz trening będzie inaczej wyglądać.
Wcześniej podałem 4 pkt. jak wybierać sport, powinniśmy je zastosować przed wyborem np. gry w koszykówkę w klubie sportowym.
Ta opcja ma przewagę nad pierwszą nie tylko w tym, że ktoś za nas powie nam jak mamy ćwiczyć. Jest nią też to, że będąc na miejscu, np. w siłowni, będziemy czyli większą motywację do treningu niż, gdy ćwiczymy sami w domu. Kolejną przewagą jest to, że mamy możliwość poznania innych ciekawych ludzi i wymiany z nimi doświadczenia sportowego.

6

Na sam koniec chciałbym podać propozycje dla osób, które nie mają pomysłu jaką aktywność fizyczną wybrać. Możecie pomyśle o następujących miejscach:
- siłownia - na miejscu możemy za opłatą poprosić trenera by przygotował dla nas odpowiedni zestaw ćwiczeń
- sekcje sportowe ( przeważnie w dużych miastach ) - bardzo szerokie możliwości wyboru: od sportów indywidualnych po grupowe (np. koszykówka)
- kluby fitness - w sam raz dla pań
- zajęcia tańca - taniec, ostatnio mody, też jest formą aktywności ruchowej
- korty tenisowe
- kluby sztuk walki ( można poszukać kluby w których jest mało elementów walki, a skupiają się tylko na ćwiczeniach gimnastycznych w celu polepszenia zdrowia )
- joga
- basen

7

Uwagi i spostrzeżenia

  • Pamiętajmy! Ćwiczenia fizyczne są zawsze poprzedzonę rozgrzewką, która przygotowuje ciało do treningu właściwego.

  • Jeśli będziemy przez dłuższy czas wykonywać niewłaściwie ćwiczenia, mogą one mieć negatywny wpływ na nasze zdrowie.

Przeczytaj teraz:

  1. Łukasz Radziszewski

Dodaj komentarz

  1. Zaloguj się:
  1. 08.09.2010

Komentarze

Sup[er wskazówki

Wyczerpujące wskazówki na temat, jak zadać o kondycję.