Jak zacząć biegać?

Zbliża się lato, a to najlepszy czas by zacząć biegać. Sprawdź jak warto się przygotować i zyskać lepszą formę.

  • Dobre buty, koszulka, spodenki oraz motywacja.
1

W pierwszej kolejności warto pomyśleć o dobrym stroju do biegania. Podstawą są oczywiście dobre buty, które zapewnią nam komfort i wygodę, a przede wszystkim nie zaszkodzą. Źle dobrane buty potrafię obetrzeć stopy i skutecznie zniechęcić do dalszych biegów. Wybierz coś dobrej i sprawdzonej firmy. Poszukaj butów w cenie około 100 złotych- na pierwszy sezon powinny wystarczyć.

Buty to chyba największy wydatek. Reszta stroju to koszulka z krótkim rękawem oraz spodenki. Warto by koszulka była bawełniana, ponieważ ten materiał zapewnia wchłanianie potu. Sztuczne materiały przyklejają się do skóry przez co są strasznie niewygodne. Wybór spodenek pozostawiam Tobie. Mogą mieć krótkie bądź długie nogawki, ale najważniejsze by nie miały niskiego stanu (czytaj: nie były niskie w kroku). Unikniesz w ten sposób otarć w pachwinach przy dłuższych dystansach.

2

Kiedy już mamy skompletowany strój oraz motywację należy wiedzieć jak biegać. Wśród początkujących panuje błędne przekonanie, że liczy się szybkość z jaką się biega. Nie ma nic bardziej mylnego. Zamiast na szybkości powinniśmy się skupić na czasie jaki poświęcamy na bieganie. Ten sposób maksymalizuje korzyści płynące z biegania, nie obciąża tak mocno organizmu i zwiększa twoją wytrzymałość.

3

Pierwszy bieg powinien być sprawdzianem twoich możliwości. Biegnij swoim naturalnym tempem najdłużej jak tylko potrafisz. Od uzyskanego czasu odejmij pięć minut i niech to będzie czas, od którego zaczniesz. Kiedy
będziesz czuł się pewniej wydłużaj swój czas, a tym samym i dystans.

4

Przed każdym biegiem pamiętaj o rozgrzewce. Zwiększysz swoją wytrzymałość i zdecydowanie zmniejszysz ryzyko kontuzji.

5

Wybierz miejsce, w którym chcesz biegać. Jedni wolą biegać na przeznaczonych do tego bieżniach, inni z kolei preferują biegi w lesie lub parku. Pierwsze są coraz bardziej dostępne w miastach, ale osobiście preferuję biegi na łonie natury.

6

Znajdź sobie kompana, do treningów. W dwójkę zawsze wydaje się, że czas płynie szybciej. Dobrym towarzyszem może okazać się twój czworonóg (skorzystanie na tym oboje). Jeżeli nie masz nikogo takiego zawsze może na czas biegu zabrać ze sobą odtwarzacz mp3.

7

Bierz przykład z zawodowców. Chodzi mi zarówno o dobór stroju, jak i metody treningów. Obserwując ich możesz się wiele nauczyć.

Przeczytaj teraz:

Galeria

zdjęcie
zdjęcie
  1. Jacek Spławski Jacek Spławski

Dodaj komentarz

  1. Zaloguj się:
  1. 08.02.2011

Komentarze

Bardzo dobra porada

Dobry poradnik dla bigowego nowicjusza. Ale uwaga:
- "Warto by koszulka była bawełniana, ponieważ ten materiał zapewnia wchłanianie potu. Sztuczne materiały przyklejają się do skóry przez co są strasznie niewygodne"
- "Bierz przykład z zawodowców. Chodzi mi zarówno o dobór stroju, jak i metody treningów. Obserwując ich możesz się wiele nauczyć".
Proponuję poszukać zawodowców biegających w bawełnie - na pewno chwilę to potrwa. Oparte o poliester nowoczesne tkaniny termoaktywne nie są już drogie i pozwalają cieszyć się biegiem w przeciwieństwie do bawełny która chłonie pot i momentalnie zaczyna się lepić, cuchnąć, ocierać, drażnić skórę a zimą przy ujemnych temperaturach... Ech