Jak wymienić manetkę przerzutek w rowerze?

Jeśli jesteś amatorem jazdy rowerem to czasem możesz doświadczyć problemów i awarii. Większość układów sterowania w rowerze napędzana jest przekładniami i linkami. W poradzie zawrę kilka uwag na temat obsługi i wymian takich mechanizmów.

  • Lutownica elektryczna min. 60W
  • Kombinerki
  • Klucze i śrubokręt.
1
Manetka, napęd linki. Manetka, napęd linki.

Linki rowerowe działają na zasadzie ruchu splecionej z drutów linki stalowej w pancerzu. Przemieszczenie względem pancerza może powodować zmianę przerzutki lub zacisk szczęk hamulcowych. Układem napędowym linki na kierownicy lub ramie są manetki lub klamki hamulcowe. Elementem określającym punkt zaczepienia linki w manetce lub klamce hamulcowej są zakute lub zalane kołeczki metalowe.


2

Żeby wymienić manetkę trzeba usunąć kołeczek zakończenia linki roboczej z dźwigni. Jeśli nie planujemy wymieniać linki jedynym sposobem jest całkowite wysunięcie linki z pancerza. Możemy to zrobić jedynie wtedy gdy drugi koniec linki zabezpieczymy przed rozpleceniem drucików. Jak to zrobić?


3

Najprostszą metodą trwałego połączenia drutów stalowych linki na końcu bez kołeczka jest ich wzajemne zlutowanie. Do lutowania stali należy zastosować specjalistyczny topnik lub dużą ilość kalafonii oraz spoiwo cynowo-ołowiowe. Po demontażu końca linki z mechanizmu przerzutki staramy się doprowadzić linkę do pierwotnego kształtu. Stosując kombinerki oraz szczypce płaskie skręcamy druty zgodnie ze splotem linki. Następnie odcinkami lutujemy końcówkę linki stopniowo, aż dojdziemy do samego końca. Tutaj wskazane jest pozostawienie naddatku lutowia w celu stworzenia możliwie ładnej końcówki za pomocą pilniczka. Dobrze ukształtowana końcówka pomoże nam w ponownym wsunięciu linki do pancerza po wymianie manetki.


4

Gdy końcówka linki jest zabezpieczona wpuszczamy kroplę oliwy do smarowania do górnego wylotu pancerza oraz smarujemy końcówkę linki grubo smarem grafitowym. W ten sposób przy wyciąganiu linki jednocześnie przesmarujemy pancerz od wewnątrz. Odczepiamy pancerz linki na całej długości i staramy się go wyprostować. Powoli wyciągamy linkę z pancerza. Manetkę odkręcamy z kierownicy i ze szczeliny wyciągamy za kołeczek metalowy linkę z manetki. Dobrze zakończona końcówka linki pozwoli wsunąć linkę w otwór nowej manetki bez żadnych problemów. Po wsunięciu kołeczka na miejsce w nowej manetce przechodzimy do procesu wsunięcia linki do pancerza. Proces dzięki nasmarowaniu pancerza od środka powinien przebiegać sprawnie. Linkę wsuwamy trzymając ją około 1-2 cm przed wejściem do pancerza i wpychając powoli palcami, nie należy stosować szczypiec, żeby nie uszkodzić kształtu linki.


5

Po wsunięciu całej linki do pancerza powinien jej koniec pojawić się na końcu pancerza, możemy przystąpić do montażu linki w mechanizmie przerzutek. Po montażu warto wyregulować przerzutki i dopasować do nowej manetki.
Podobną metodą można wymienić klamki hamulców oraz inne akcesoria napędzane linkami stalowymi w pancerzu.


Przeczytaj teraz:

  1. Darek Rogowski

Dodaj komentarz

  1. Zaloguj się:
  1. 30.09.2011

Komentarze

warto wiedzieć

Ostatnio zmieniony: 2013-02-21 21:50:02