Jak się spowiadać?

Sama spowiedź jest jednym z etapów sakramentu pokuty - nie pierwszym bynajmniej. Należy zatem spojrzeć na zagadnienie w całej swej okazałości.

1

Jest pięć warunków dobrej spowiedzi. Dla przypomnienia:
1. Rachunek sumienia
2. Żal za grzechy
3. Mocne postanowienie poprawy
4. Szczera spowiedź
5. Zadośćuczynienie
Jeśli nie żałujesz swych grzechów albo nie masz postanowienia poprawy, tzn. nie chcesz pracować nad sobą, zmieniać się, wówczas lepiej zrezygnuj ze spowiedzi, bo to nie ma sensu.
Jeśli natomiast żałujesz, że nie masz żalu, że jesteś człowiekiem wyprutym z wewnętrznego życia itp., wówczas jest to pewien punkt zaczepienia....

2

Przed spowiedzią przeprowadź rachunek sumienia. Pomagają w tym pytania, które są zamieszczone w książeczkach do nabożeństwa. Znajdziesz je także na wielu stronach internetowych - wybierz te prowadzone przez organy kościelne, nie te ze stron z ciekawostkami. Najlepiej poddaj edycji wybrany zestaw, tak by na początku były pytania, które najbardziej Ciebie dotyczą. Potem je wydrukuj. Nie przeprowadzaj rachunku sumienia prze monitorem. To wymaga ciszy i skupienia.

3

Schemat samej spowiedzi również można znaleźć w książeczkach. Dzieci mają swój scenariusz w książeczkach, które otrzymują z okazji pierwszej komunii, dorośli mają swój. Nie jest to w żadnym razie tekst do nauczenia się na pamięć. Należy przywitać się z kapłanem znakiem krzyża, krótko się przedstawić, powiedzieć kiedy była ostatnia spowiedź i wyznać grzechy - można mieć je spisane na kartce, np. jeśli jest to poważna spowiedź po dłuższej przerwie. Na koniec należy wspomnieć, iż nie pamięta się więcej grzechów oraz poprosić o rozgrzeszenie (Boga, nie kapłana).

4

Zadośćuczynienie Bogu na ogół przyjmuje postać modlitwy. Zadośćuczynienie bliźnim, czyli ludziom, to już jest bardziej skomplikowana sprawa - czasem wystarczy przeprosić, zaprzestać pewnych działań, przyznać się do czegoś... - często są to jednak bardziej złożone kwestie o charakterze personalnym. I często te relacje to jest właśnie ten słynny trud życia...

5

Uwagi i spostrzeżenia

  • Przykazanie kościelne zalecają, by przyjąć komunię świętą w Wielkanoc - temat spowiedzi zatem najbardziej żywy jest w ostatnich dniach Wielkiego Postu... A porada trafiła do kategorii Boże Narodzenie, gdyż w momencie jej pisania te święta były bliżej:-)

Galeria

zdjęcie
zdjęcie
  1. Piotr Stefaniak

Dodaj komentarz

  1. Zaloguj się:
    1. 01.11.2010

    Komentarze

    W sumie dobry pomysł, mi się nie przyda bo jestem niewierzący ale dla kogoś kto długo nie był w kościele i chciałby ulżyć sumieniu ta rada to bardzo dobry przewodnik.

    heh, maks za pomysł napisania takiej porady:D