Jak uporządkować formalności ślubne, gdy małżonkowie są z różnych parafii?

Ja i moja żona jesteśmy przypisani do różnych parafii. Ślub braliśmy w jeszcze innej. W sprawę były zaangażowane trzy parafie leżące na terenie trzech różnych diecezji. Ze względu na strukturę administracyjną Kościoła, zawarcie małżeństwa "interparafialnego" jest nieco skomplikowane. Jak sobie poradzić z tym zagadnieniem?

1

Przygotuj wszystkie niezbędne dokumenty - akt urodzenia, ukończenia katechizacji lub inne o których wspomni kapłan. Niezwykle ważny jest też akt chrztu - bez niego ani rusz.
Im szerzej udokumentujesz swoją przeszłość na tle Kościoła, tym lepiej. Czasem jest tak, że jeden ksiądz nie wymaga dokumentów, których wymagają inni - dlatego lepiej być przygotowany na każdą okazję
Musisz również odbyć nauki przedmałżeńskie oraz mieć udokumentowane 3 godziny w poradni małżeńskiej. Oba "szkolenia" musisz udokumentować.

2

Jeżeli ślub odbywa się w innej parafii niż parafia panny młodej, potrzebne są:
a) zgoda proboszcza parafii, w której odbywa się ślub
b) zgoda jednego lub dwóch proboszczów z parafii przyszłych małżonków. Wystarczy zgoda jednego proboszcza.
W moim przypadku proboszcz z parafii żony nie wyraził zgody, ale zgoda mojego proboszcza otworzyła drogę do zawarcia małżeństwa.

3

Pisemne zgody/zgodę należy przekazać parafii, w której zawarte będzie małżeństwo. Tutaj dopełniamy resztę formalności zgodnie z zaleceniami osoby duchownej.
Do innych dokumentów, które są wymagane, należą zaświadczenia o spowiedzi przedmałżeńskiej (druki powinieneś dostać na naukach).

4

Każdy z proboszczów (państwa młodych) musi zostać poinformowany o małżeństwie kilka tygodni przed jego zawarciem (zapowiedzi). Zasada ta tyczy się również tych duchownych, którzy odmówili zgody na zawarcie małżeństwa.
Zapowiedzi muszą odbyć się we wszystkich zainteresowanych parafiach.

5

Kompletną dokumentację (lub jej kopie) należy udostępnić wszystkim zainteresowanym stronom.

6

Istotna jest tzw. licencja. Innymi słowy, jest to zgoda na udzielenie ślubu w innej parafii. Zdobędziesz ją w parafii, w której bierze się ślub lub w parafii młodej lub młodego. Cena licencji jest po starej znajomości "co łaska). Przed licencją trzeba podpisać tak zwany protokół przedmałżeński.

7

Kilka chwil przed ślubem musisz podpisać coś w rodzaju umowy małżeńskiej. Podpisują ją także świadkowie (nie muszą być wyznania rzymskokatolickiego).

8

Uwagi i spostrzeżenia

  • Dotyczy tylko małżeństwa konkordatowego - w przypadku ślubu wyłącznie cywilnego, przepisy Kościoła oczywiście nie obowiązują.

Galeria

zdjęcie
zdjęcie
  1. Łukasz Froch Łukasz Froch

Dodaj komentarz

  1. Zaloguj się:
  1. 22.11.2010

Komentarze

Ciekawa porada:)

super

Pozytywna porada zawierająca pomoc dla nieco nieogarniętych i rozgorączkowanych przyszłych państwa młodych :-) Pozdrawiam

Bardzo przydatne porady:)