Jak zostać agentem ubezpieczeniowym albo doradcą finansowym?

Myślisz, by zostać agentem. Może już utrzymałeś propozycję. Najpierw zastanów się, czy to jest praca dla Ciebie.

1

Formalnie, żeby zostać agentem, trzeba mieć średnie wykształcenie, być osobą niekaraną, przejść szkolenie zakończone tzw. egzaminem KNF itd... Dokończenie nastąpi później - jednak najważniejsze j to wiedzieć, co to za praca, czego można się spodziewać, na co trzeba być przygotowanym. Jeśli dopiero wkraczasz w życie zawodowe albo wcześniej nie miałeś do czynienia ze sprzedażą bezpośrednią, kolejne punkty naświetlą Ci nieco sytuację.

2

Kim jest agent ubezpieczeniowy?
To pan (albo pani), który zajmuje się sprzedażą ubezpieczeń. Firmy ubezpieczeniowe sprzedają swoje produkty (czyli ubezpieczenia) wielotorowo. Przyjmują klientów przychodzących do placówek za pomocą sieci zewnętrznych (multiagencje), przez telefon (zarówno przyjmując telefony od klientów, ale też wydzwaniając do potencjalnych klientów z tzw. baz).
Bardziej skomplikowane produkty - jak ubezpieczenia na życie - są sprzedawane w większości wypadków właśnie przez agentów. Rolą agenta jest dotrzeć do klienta, udzielić informacji, spisać umowę.
Agent jest sprzedawcą polis, pośrednikiem ubezpieczalni. Przy czym nikt sam do niego się nie zgłasza. To on musi ruszyć w świat i szukać klientów. Samo znalezienie człowieka, który zechce porozmawiać, jest często sukcesem. Ale za rozmowy agentom nikt nie płaci.

3

Skąd brać klientów?
W czasie rekrutacji - a trzeba pamiętać, że nabór agentów trwa nieprzerwanie - potencjalny kandydat dowie się, że na szkoleniach temat będzie szczegółowo omówiony. Na szkoleniach zaś jedną z pierwszych rzeczy, o jaką się poprosi nowicjuszy, będzie sporządzenie listy stu (czasem trzystu). "Proszę napisać w zeszycie listę wszystkich osób, które znacie ze szkoły, ze studiów, przyjaciół, rodzinę, sąsiadów" - powie szkoleniowiec - "a nawet kwiaciarkę i sklepową" - doda. Poprosi, by ocenić stopień znajomości, czy znany jest numer telefonu, czy nie - jeśli nie, to jak można go zdobyć.
I po szkoleniu, a czasem już w trakcie, młody agent będzie poproszony, by dzwonić do tych wszystkich ludzi - najlepiej po kolei, jak leci. Ze znajomymi trzeba się będzie umówić, przedstawić im swoje nowe zajęcie, przeprowadzić (o ile się zgodzą) analizę potrzeb - oraz poprosić o tzw. polecenia: nazwiska i telefony innych osób, do których można uderzyć, gdy już skończą się znajomi.
Podoba się takie zajęcie? To jedziemy dalej.

4

Jak jest wynagradzany agent?
Po zdaniu egzaminu agent podpisuje umowę agencyjną i otrzymuje stosowny dokument z KNF. By móc pośredniczyć w umowach ubezpieczenia między zakładem ubezpieczeń a klientem, musi prowadzić działalność gospodarczą, tzn. płacić ZUS i podatki.
Jeśli agent zawrze umowę ubezpieczenia i klient opłaca składki, wówczas agent otrzymuje prowizję. Prowizja wypłacana jest głównie od składek za pierwszy rok. Później można otrzymać jakieś śladowe pieniądze, przy większej liczbie umów jednak znaczące na tyle, że starczą na ZUS.
Jeśli agent nie pospisuje umów, nie zarabia. Jeśli klienci przestają płacić, agent przestaje zarabiać.
Do obowiązków agenta zatem należy dodać troskę o to, by klienci nie zapominali płacić składek - zwłaszcza w pierwszym roku.

5

Uwagi i spostrzeżenia

  • Praca doradcy finansowego w wielu firmach niewiele się różni od pracy agenta. Trzeba samemu znaleźć klienta, prowadzić działalność, wynagrodzenie - prowizyjne.

  • Doradca finansowy ma większą paletę oferowanych produktów - w tym kredyty, których nie ma agent. Doradca finansowy tak naprawdę też jest sprzedawcą, ale reprezentuje wiele firm.

  • W niektórych firmach są doradcy, którzy nie muszą umawiać spotkań - robią to za nich tzw. telemarketerzy. Są to najlepsi doradcy, których czasu szkoda na telefonowanie. By otrzymać takie stanowisko, należy wcześniej kilka lat popracować z sukcesami jako agent czy zwykły doradca.

Galeria

zdjęcie
zdjęcie
  1. Piotr Stefaniak

Dodaj komentarz

  1. Zaloguj się:
    1. 07.10.2010

    Komentarze

    W sumie wszystko się zgadza. Dodałabym jednak, że nie koniecznie i nie wszędzie jest wymagane zakładanie własnej działalności od początku kariery, moi Agenci mają rok na zbudowanie portfela i po roku właśnie już powinni być w stanie udźwignąć brzemię własnej działalności i jeszcze sporo powinno zostać. Tak na prawdę krytyczny i decydujący właśnie jest ten pierwszy rok w branży dlatego udzielamy Agentowi takiego właśnie wsparcia. Zaznaczę jeszcze jest to praca dla osób o wysokiej samodyscyplinie i dynamice, zarówno dla niepokornych samosiów jak i ambitnych finansowo. Jeżeli jesteście z teremu zachodniopomorskiego lub lubuskiego zachęcam do kontaktu: eurokarolina@gmail.com