Jak ważne jest wrażenie podczas rozmowy telefonicznej?

Telefon jest współczesnym urządzeniem, za pomocą którego porozumiewamy się. Na co dzień służy do przekazywania informacji. Choć nie widzimy się po drugiej stronie słuchawki z rozmówcą, to trzeba również przygotować się do takiej rozmowy telefonicznej.

1

Należy zdawać sobie z tego sprawę, że choć nie widzimy się podczas rozmawiania, to jednak potrafimy wyczuć, jak ta dana osoba jest nastawiona i jakie ma zamiary w stosunku do nas.

2

Rozmawiając przez telefon można nauczyć się skutecznie przyciągać uwagę tak, by chcieli nas słychać, co mamy do powiedzenia.

3

Gdy podnosisz słuchawkę, staraj się być naturalny. To znaczy przedstaw się i spytaj swojego rozmówcę, w czym możesz mu pomóc.

4

Badania dowodzą, że odbierając telefon w ciągu dwóch minut wiemy, z kim mamy do czynienia. Rysuje nam się twarz tego rozmówcy i wyrabiamy sobie o nim zdanie.

5

Te pierwsze minuty decydują o tym, czy dalej ta rozmowa ma sens. Rodzą się w nas opinie pozytywne i budzą również obawy.

6

Rozmowa przez telefon jest, jak gra na scenie przed widownią. Bądź trochę aktorem i porwij swojego rozmówcę słowami przez telefon. Aktor musi być dyspozycyjny w każdej chwili i potrafić zagrać brawurowo sztukę. Tak samo jest z rozmową telefoniczną. Trzeba się tego nauczyć.

7

Spróbuj poprosić znajomych o ocenę Twojej rozmowy przez telefon. Ty nie zawsze spojrzysz na to krytycznie i będzie Ci się wydawało, że bez błędów potrafisz poprowadzić każdą rozmowę. Dobra jest czasami taka opinia innych. To pozwoli na skupienie się nad słabymi punktami.

8

Doskonałym sposobem, by nauczyć się skutecznego rozmawiania, jest czerpanie wiedzy ze wzoru. Znajdź sobie kogoś, kto potrafi pociągnąć za sobą tłumy. Zastanawiałeś się nad tym, dlaczego niektórzy mają wokół siebie tylu słuchaczy? Potrafią przemawiać, i to tak, że chce się chłonąć to, co oni tam mówią.

9

Przeanalizuj na konkretnym przykładzie i wychwyć to, co jest najważniejsze z punktu widzenia kontynuacji pozytywnej komunikacji. Ćwicz to i staraj się zapamiętać jak najwięcej.

10

Wprowadzaj stopniowo do konwersacji nabyte umiejętności, a wkrótce przekonasz się, jak prosto można nauczyć się rozmawiać z inną osobą.

11

W momencie gdy dzwoni telefon, nie pozwól, by rozmówca długo czekał na podniesienie słuchawki. To może zniechęcić i rozłączy się. Szczególnie należy przestrzegać tej zasady w pracy. Nie można lekceważyć dzwoniącego telefonu, ponieważ może dzwonić ważna osoba, która jest potencjalnym partnerem w biznesie. Takim sposobem może przejść koło nosa Twój awans, a szefowi intratny kontrakt.

12

Wychodź zawsze z założenia, że po drugiej stronie słuchawki jesteś cały czas oceniany i dalej idzie opinia o Tobie. A wiemy, jak łatwo jest stracić dobre zdanie.

13

Przy odbieraniu rozmowy nie zapomnij od razu przedstawić się (to szczególnie w pracy), lecz prywatnie również nie zaszkodzi. Pamiętaj o słowie „dzień dobry”. To zachęta, że rozmowa przebiegnie pomyślnie.

14

Dostosuj swój ton do rozmówcy. Daj mu czas na wejście na te same fale, na których Ty nadajesz. Każdy z nas ma inny głos i musi mieć chwilkę, by przystosować się i odnaleźć w nowej sytuacji.

15

Rozmowa tylko z pozoru jest łatwa. Trzeba wiedzieć, co w danej chwili powiedzieć, jakich słów użyć, by nie zniechęcić do siebie słuchającego. Dlatego rozmawiając nawet ze znajomymi ćwicz opanowywanie profesjonalnego prowadzenia rozmów przez telefon.

  1. Ewa  Wilczek Ewa Wilczek

Dodaj komentarz

  1. Zaloguj się:
  1. 25.09.2010

Komentarze

Oj rozmowa telefoniczna nie jest prosta. To cała sztuka porozumiewania się przez słuchawkę. Utrudnioną mamy kontrolę, bo nie widzimy swojego rozmówcy, więc musimy bazować na tonie głosu. Pozdrawiam.

super

Mellen, zobacz sobie w internecie pod hasłem rozmowa telefoniczna albo jest taka książka do marketingu telefonicznego " Jak rozmawiać przez telefon". Istnieje wiele, ciekawej literatury dostepnej w księgarniach. Dużo informacji masz w samym internecie, wystarczy poszukać. Pozdrawiam

Bardzo słuszne spostrzeżenia! Gdzie można znaleźć coś więcej o tych badaniach, które dowodzą, że wystarczą dwie minuty na ocenę rozmówcy? Pozdrawiam:)

Dzięki za opinię. Chętnie doczytam w Twojej inne informacje na ten temat.

Super opisane zasady prowadzenia rozmowy. Nesamowite jak wiele może dać dystans między rozmowcami :).
Zapraszam do mojej porady "Jak sprawić by każda rozmowa telefoniczna ...?" , która jeszcze rozszerza opisaną tu technikę.

Tak - zgadzam się - są to istotne elementy.