Jak po mistrzowsku zarządzać czasem (cz.1) ?

Natłok spraw do zrobienia, ciągle powiększająca się lista to-do, terminy, telefony do oddzwonienia i wszystko inne co w tym momencie masz na głowie, która pęka już od samego myślenia, prawda? Postaram ci się z tym pomóc i przedstawić kilka (naście?) sztuczek których nauczyłem się od innych o zarządzaniu czasem i bez którym obecnie ciężko byłoby mi sobie radzić. Każdy powinien wśród nich znaleźć coś dla siebie. Nawet jeżeli w swoje życie wdrożysz tylko jedną z nich, to i tak zauważysz znaczącą różnicę!

  • Dobre chęci
  • Kartka i długopis
1

Stwórz dzienną listę zadań. Rób to najlepiej każdego wieczora. Poświęć 5-10 minut przed pójściem spać na napisanie spraw do załatwienia następnego dnia. Rano, przy śniadaniu, dokonaj korekty listy - dodaj nowe i wykreśl niepotrzebne zadania.


2

Pozbądź się rozpraszaczy. Facebook przez 4 godziny dziennie? Ciągłe sprawdzanie skrzynki mailowej i czytnika RSS? Pozbądź się tego! Na początku usuń odnośniki do nich z paska zakładek (tak żebyś w ogóle nie miał ich na widoku), wyłącz powiadomienia dźwiękowe itp. Możesz wyłączyć także telefon, albo przynajmniej dźwięki, jeżeli zadanie które robisz wymaga całkowitego skupienia. Zrób jedno zadanie w całości i dopiero zabieraj się do kolejnego.


3

Dodaj limit czasowy do każdego zadania. Przy każdej sprawie na liście dopisz godzinę przed którą to zadanie musi być wykonane. Bądź obiektywny, dawaj sobie margines czasu, pamiętaj o sprawach które mogą wyniknąć nagle i po prostu nie bądź dla siebie zbyt rygorystyczny.


4

Pamiętaj o deadline’ach. Wiesz kiedy naprawdę i bezapelacyjnie musisz skończyć dane zadanie? Zaznacz wyraźnie datę (czerwonym kolorem) przy nim, niech cię zmusza do roboty!


5

Nie przesadzaj z perfekcjonizmem. Chcąc być do przesady dokładni i perfekcyjni tracimy zbyt dużo energii na jedno zadanie. Stajemy się przez to mniej efektywni i wydajni. Pamiętaj, że często zdarza się tak, że nie zrobisz czego w sposób jaki oczekujesz. Bądź wobec siebie wyrozumiały. Pamiętaj, że efekt nie zawsze musi być wspaniały, a wystarczy żeby był zadowalający. Zastanów się nad tym przez chwilę.


6

Stosuj zasadę 2 minut. Krótko – jeżeli wykonanie zadania zajmie ci poniżej 2 minut to zrób je od razu. Wykreślone zadanie z listy podziała stymulująco na twoją psychikę, im mniej na liście tym większe zadowolenie z siebie.


7

Uwagi i spostrzeżenia

  • Tak naprawdę to zarządzanie czasem jest niemożliwe, każdy z nas ma 24 godziny w dobie, jedyne co możemy zrobić to zarządzać sobą w czasie.

  • Pamiętaj, że w zadbanym i przyjaznym otoczeniu automatycznie stajesz się bardziej produktywny. Polecam ci w tym miejscu moją poradę o organizacji biurka http://www.zaradni.pl/porada/1499,jak_dobrze_zorganizowac_swoje_biurko


Przeczytaj teraz:

Galeria

zdjęcie
zdjęcie
  1. Wiktor Lipiński Wiktor Lipiński

Dodaj komentarz

  1. Zaloguj się:
  1. 22.07.2010

Komentarze

fajny artykuł

Ostatnio zmieniony: 2013-02-27 20:11:12

Precyzyjne podejście do tematu. Dużo wskazówek, jak zarządzać swoim czasem.

Ostatnio zmieniony: 2011-03-23 21:23:26

Świetny artykuł do ustalania dziennej listy zadań polecam "kalendarz google"

Ostatnio zmieniony: 2010-11-21 20:19:17

Cóż, ciekawa porada, przydałaby się także wzmianka o zarządzaniu godzinami snu- ustalona godzina wstania to podstawa :)

Ostatnio zmieniony: 2010-08-17 23:05:14

No super. Gratuluję,dobry artykuł. Zobacz moje:)

Ostatnio zmieniony: 2010-07-27 13:00:22