Jak dobrze napisać życiorys zawodowy

Napisanie CV wydaje się proste i w sumie w gruncie rzeczy takie jest. Przecież jest masa wzorów w internecie, nawet w Urzędzie Pracy można dostać gotowy druk, wystarczy wypełnić. Pytanie tylko czy chcemy, by Nasz życiorys zawodowy był jednym z wielu. A o to niestety nie trudno opierając się na standardowych przykładach z internetu. Pewnym jest, że tak jest prościej i szybciej. Potem ksero w 50 egzemplarzach i sru po firmach. A czy nie lepiej zaoszczędzić sobie bieganiny z CV? Fakt, teraz wszystko idzie do przodu. Często wysyłamy swoje dokumenty aplikacyjne na maila. Lecz zamiast wysyłać do 50ciu firm, może lepiej ten czas wykorzystać na "podszlifowanie" CV i wysłaniu do 5ciu, a konkretnych, które Nas zauważą? Poniżej opiszę CV, które jest rzadziej stosowane przez szukających pracy, a co za tym idzie, bardziej wyróżnia się ze sterty innych

  • kartka, długopis, najzwyklejszy program office, przekonanie, że często mamy większy wpływ na znalezienie pracy niż sądzimy
1

Jestem zwolenniczką "pisania na brudno", dlatego zawsze polecam najpierw kartkę i długopis, a później przeniesienie gotowej całości w postaci czytelnej. Fakt, teraz opieramy się na komputerach, ale nie każdy ma do nich dostęp i ma możliwość druku. Opisany poniżej przykład CV, nawet pisany ręcznie przykuje bardziej uwagę niż standardowy, nawet wydrukowany na komputerze.
Na wstępie w skrócie przedstawię standardowy życiorys zawodowy:
ŻYCIORYS ZAWODOWY (chronologiczny)




  1. Dane osobowe (imię i nazwisko, data i miejsce urodzenia, adres zamieszkania, telefon, adres mailowy, stan cywilny). Wszystko piszemy po kolei w słupku od lewej, na zasadzie:



Imię i nazwisko: Jan Kowalski
Data i miejsce urodzenia: 01.01.1980r.
Adres zamieszkania: Ul. Bławatowa 9, ...
I tak dalej...




  1. Cel zawodowy (rzecz bardzo ważna, nawet jak decydujecie się na standardowy wzór CV).



Przykładem jest: praca na stanowisku sprzedawcy, praca na stanowisku pracownik ogólnobudowlany, itp




  1. Wykształcenie (ukończone szkoły, studia). Musimy pamiętać, by pisać latami wstecz. Tzn. w pierwszej kolejności wymieniamy ostatnio ukończone studia (lata od lewej, po prawej jaki kierunek ukończony), szkoła średnia i niżej podstawowa

  2. Doświadczenie zawodowe (poprzednie firmy, w których pracowaliśmy i zajmowane stanowisko, zawsze w pierwszej kolejności ostatnie odbyte, na końcu najstarsze, najlepiej miesiąc, dzień, rok, przepisane z umów)

  3. Umiejętności (do tej pory nabyte, dobrze jak udokumentowane). Np. obsługa komputera w danych programach, obsługa kasy fiskalnej, itp

  4. Cechy charakteru (dobrze podać te, które będą Naszym atutem w danej firmie). Np. uczciwość, punktualność, umiejętność pracy w grupie, itp. Lecz zawsze zgodne z prawdą

  5. Dodatkowe informacje (np. prawo jazdy)

  6. Ukończone kursy i szkolenia

  7. Zainteresowania (wystarczy podać ok. 3)

  8. Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych...



To standardowe, proste do wykonania CV. Nic tylko wkleić zdjęcie i ksero w większej ilości. Fakt, zdaje egzamin w momencie, gdy nie mamy wielkiego doświadczenia w innych firmach bądź Nasze doświadczenie nie jest sprecyzowane, tj. praca w wielu firmach o odbiegających od siebie rodzajach (choć i w tym jeśli się chce, da się znaleźć jakiś wspólny element, np. praca w sklepie odzieżowym, markecie, spożywczym, itp = praca w handlu). Niezależenie od sytuacji polecę jednak drugi typ życiorysu.


2

Mowa tu o życiorysie funkcyjnym. Czy jest go trudno napisać? w gruncie rzeczy nie, trzeba tylko chcieć i zdawać sobie sprawę, że Nasze dokumenty aplikacyjne mogą mieć większą "moc" niż sądzimy. Dlaczego akurat funkcyjny? W czym jest lepszy? Ponieważ odnosi się konkretnie do danej firmy i jej profilu działalności. Jeśli dodatkowo mamy w tej branży doświadczenie to "grzechem" jest korzystać ze zwykłego wzoru CV.


3

ŻYCIORYS ZAWODOWY (funkcyjny)




  1. Imię i nazwisko (drukowane litery, pogrubiona czcionka, wyśrodkowane), niżej od lewej, zwykła czcionką: adres zamieszkania, telefon i e-mail.

  2. Cel zawodowy (bardzo ważny, typu: podjęcie pracy na stanowisku, np. sprzedawca-florysta) - już na wstępie jest sygnałem dla przyszłego pracodawcy, że Nasze CV jest napisane typowo pod kątem tej danej firmy, nie jest masówką, a to już bardzo duży plus.

  3. Doświadczenie zawodowe (tutaj, wyśrodkowane, dzielimy Nasze doświadczenie na 2 części, pierwsza jest ogólna, np. handel (pogrubioną czcionką - wpisujemy wszystko co się z tym wiąże, np. obsługa klienta, doradztwo w wyborze towarów i usług, przyjmowanie zamówień, realizacja wyznaczonych celów sprzedażowych, itp, wystarczy wypisać ok. 5; drugą częścią jest dziedzina firmy, np. florystyka - układanie bukietów, wiązanek, wieńców, strojenie ślubne, kompozycje sztuczne, pielęgnacja roślin, wszystko co wiąże się z tą tematyką, której jesteśmy w stanie podołać). Jest to bardzo ważny punkt Naszego CV. Pozwala pracodawcy dokładniej zapoznać się z konkretami Naszego doświadczenia i Naszych możliwości (to właśnie odróżnia CV chronologiczne od funkcyjnego).

  4. Zatrudnienie (od lewej, stanowisko, nazwa firmy, lata pracy, od tych odbytych niedawno do tych odbytych w najdalszym czasie)

  5. Wykształcenie (od lewej nazwa szkoły, po prawej stronie lata)

  6. Odbyte kursy

  7. Umiejętności (nabyte, dobrze wypisać mające bezpośredni związek ze stanowiskiem, na które aplikujemy)

  8. Zainteresowania

  9. Wyrażam zgodę...



Całość wygląda bardzo podobnie jak CV chronologiczne, biorąc pod uwagę rozstaw danych na stronie. Część po lewej, druga część po prawej. Wyjątkiem jest imię i nazwisko oraz pkt.4 czyli doświadczenie zawodowe i branża. To jest wyśrodkowane po to, by odróżnić CV funkcyjne od chronologicznego. Podaję przykład, który zawiera fikcyjne dane i firmy


4

Tak napisane CV bardziej przykuje uwagę przyszłego pracodawcy. Pokazuje mu, że Nasz życiorys nie jest kolejną kserówką, wysłaną do którejś firmy z kolei. Daje pracodawcy sygnał, że starając się o pracę w jego firmie podeszliśmy do tematu indywidualnie. Że jego firma jest miejscem, gdzie rzeczywiście chcemy dostać pracę. Nie jest miejscem z braku laku. Pokazuje, że już na wstępie staramy się, nie wysyłamy czy dostarczamy CV hurtowo. Dlaczego to jest tak ważne? Prosty przykład. Czy będąc pracodawcą, szukając dobrego pracownika wolimy kogoś kto szuka jakiejkolwiek pracy (często zainteresowanie wiąże się z jakimkolwiek miejscem pracy, które może zmienić się w każdej chwili, gdy trafi się coś lepszego) czy kogoś, kto chce pracować właśnie u Nas?
Życiorys zawodowy to bardzo ważny dokument, w wielu firmach świadczący o tym czy w ogóle zostaliśmy zauważeni. Chcąc znaleźć pracę, na danym stanowisku (chyba większość chce pracy w czymś co lubi, co go interesuje) trzeba się po prostu postarać od samego początku, by wyjść z tłumu :)


Przeczytaj teraz:

źródła zdjęć: własne (oparte na szkoleniu z doradcą zawodowym)

  1. Sylwia Socha Sylwia Socha

Dodaj komentarz

  1. Zaloguj się:
  1. 14.10.2015

Komentarze

Bardzo konkretna wiedza. Polecam