Jak przeliczać mile, jardy, stopy, cale?

Mila, jard, stopa, cal to niezbyt często stosowane pozaukładowe jednostki długości. Dzięki tej poradzie dowiesz się jakie długości reprezentują, jak się nimi posługiwać i jak je przeliczać.

1

Mila to najbardziej trudna do opisania jednostka długości. Problem z opisaniem mili wynika z faktu, że jest po prostu… wiele mil, a każda odpowiada innej długości. W Polsce najbardziej znaną jest mila morska, która równa jest 1,85166 kilometra. Milę morską wykorzystuje się najczęściej w nawigacji morskiej. Najbardziej popularną w transporcie drogowym jest mila angielska, która równa się 1,609344 kilometra. Warto jednak wspomnieć, że funkcjonują również inne: mila chińska, mila fińska, mila niemiecka, mila norweska, mila szwedzka a także… mila polska. Każda z tych mil to inna odległość. Warto mieć świadomość, że to jeszcze nie wszystkie mile. Jest ich o wiele więcej i każda z nich różni się długością od innej. Na potrzeby tej porady skupimy się na najbardziej popularnej mili angielskiej.
Jedna mila angielska to 1760 jardów, 5280 stóp lub 63360 cali.

2
źródło: flickr.com, autor: slaup źródło: flickr.com, autor: slaup

Jeden jard to 1/1760 część mili angielskiej. Jeden jard to 3 stopy lub 36 cali. W przeliczeniu na centymetry 1 jard odpowiada w przybliżeniu 91,4399 centymetra.

3

Jedna stopa to 1/5280 część mili angielskiej i 1/3 jarda. Jedna stopa to 12 cali, a przeliczeniu na centymetry to około 30,48 centymetra.

4

Jeden cal to 1/63360 mili angielskiej, 1/36 jarda, 1/12 stopy. W przeliczeniu na centymetry jeden cal to około 2,53995 centymetra. Oczywiście cały czas mówimy o najbardziej znanym calu, czyli calu angielskim. Warto tutaj wspomnieć, że w przeszłości funkcjonowały również cale francuskie, rosyjskie, pruskie, polskie i jeszcze kilka innych. Ich długości różniły się nieco od cala angielskiego.

5

Oznaczenia skrótowe dla poszczególnych jednostek długości to:
cal - in
stopa - ft
jard – yd
mila – mile

6

I jeszcze trzy ważne zależności przybliżone:
jeden centymetr = 0,394 cala
jeden metr = 1,094 jarda
jeden kilometr = 0,621 mili

  1. Norbert Gajecki Zaradni.pl

Dodaj komentarz

  1. Zaloguj się:
  1. 03.04.2011

Komentarze

Kalkulatory jednostek są od tego...