Jak obliczyć pole równoległoboku, trapezu, rombu?

Chcesz obliczyć pole równoległoboku, rombu, czy trapezu? Dowiedz się jak to zrobić.

1
Na rysunku widzimy podstawę i wysokość równoległoboku.Na rysunku widzimy podstawę i wysokość równoległoboku.

Zacznijmy od równoległoboku. Do obliczenia jego pola potrzebujemy znać długość jego podstawy i wysokości opuszczonej na tą podstawę. Aby obliczyć pole równoległoboku musimy pomnożyć podstawę i wysokość opuszczoną na tę podstawę.
Przykład:
długość podstawy równoległoboku = 12 cm
wysokość równoległoboku = 20 cm
Pole równoległoboku = 20 cm * 12 cm = 240 cm kwadratowych.

2

Przejdźmy do rombu. Jego pole można obliczyć na dwa sposoby. Jeden sposób, to zastosowanie metody opisanej powyżej dla obliczenia pola równoległoboku, ponieważ każdy romb jest szczególnym przypadkiem równoległoboku - czyli długość podstawy razy wysokość.
Do drugiego sposobu musimy znać długości przekątnych rombu. Aby otrzymać pole rombu, mnożymy długość jednej przekątnej przez długość drugiej przekątnej, a otrzymany wynik dzielimy przez 2.
Przykład:
długości przekątnych - 5 cm, 8 cm
5 cm * 8 cm = 40 cm kwadratowych.
40 cm kwadratowych / 2 = 20 cm kwadratowych
Zatem pole rombu o przekątnych 5 cm i 8 cm wynosi 20 cm kwadratowych.

3

Na koniec zostało nam pole trapezu. Tu potrzebujemy znać: długości obu równoległych do siebie boków oraz wysokość trapezu.
Najpierw dodajemy do siebie długości równoległych do siebie boków. Następnie dzielimy tę sumę przez 2.
Otrzymany wynik mnożymy przez wysokość, i gotowe.
Przykład:
długości równoległych do siebie boków - 4 cm, 6 cm
wysokość - 12 cm
4 cm + 6 cm = 10 cm
10 cm / 2 = 5 cm
5 cm * 12 cm = 60 cm kwadratowych.
Zatem pole trapezu o długości równoległych boków 4 cm i 6 cm oraz wysokości równej 12cm jest równe 60 cm kwadratowych.

Przeczytaj teraz:

Galeria

zdjęcie
zdjęcie
  1. Norbert Gajecki Zaradni.pl

Dodaj komentarz

  1. Zaloguj się:
    1. 12.01.2011

    Komentarze

    dzięki

    Przyda mi się na korepetycjach.