Jak sprawdzić świece żarowe poza warsztatem ?

Opisuje prostą i skuteczną metodę sprawdzenia świec żarowych w silniku Diesla. Czasem z wykręceniem świecy żarowej nie pójdzie nam łatwo, a do serwisu daleko. Żeby szybko sprawdzić stan poszczególnych świec wystarczy wykorzystać jej właściwości. Świeca żarowa to rezystor mocy, którego jedna końcówka śruba stale jest na potencjale masy samochodu.

  • Żarówka 12V/2V lub inna o małym prądzie. Nie nadaje się świateł mijania
  • Dwa kawałki przewodu w izolacji
  • Kawałek taśmy izolacyjnej
  • Znajomość lokalizacji świec w twoim silniku.
1

Należy mieć ze sobą zwykłą żarówkę 12V/2W, wtedy nawet nie trzeba świecy wykręcać :) .
Odginamy wąsy żarówki.

2

Podłączamy do każdego wąsa kawałek cienkiego przewodu np. na skrętkę i mamy gotowy wskaźnik do instalacji samochodowej 12V.

3

Teraz zdejmujemy przewód z świecy żarowej i jeden koniec wskaźnika-żarówki przytkamy do końcówki świecy, a drugi do klemy akumulatora 12V. Należy zadbać, żeby końcówki żarówki się nie zwarły np zabezpieczyć kawałkiem taśmy samoprzylepnej lub plastra z apteczki.

4

Jeśli żarówka się świeci, oznacza to, że świeca żarowa jest cała i grzeje. Natomiast, jeśli żarówka się nie świeci ... to teraz można świecę wykręcić, jeszcze raz sprawdzić i wymienić.

5

Uwagi i spostrzeżenia

  • Prostota, prostota i jeszcze raz prostota.

Przeczytaj teraz:

  1. Darek Rogowski

Dodaj komentarz

  1. Zaloguj się:
    1. 23.02.2011

    Komentarze

    Bardzo dobry sposób.

    To raczej sprawdzenie doraźne, znacznie lepiej jednak skorzystać z pomocy warsztatu, szczególnie przy wymianie, o ile takowy jest dostępny. Na pewno takie pobieżne sprawdzenie ograniczy ich zapędy do wymiany całego kompletu czterech świec. Nie ma potrzeby zmiany wszystkich wystarczy wymienić te co padły, najlepiej na podobne do oryginałów.

    Sprawdzę to z pewnością, chociaż póki co na auto nie narzekam.