Jak kupić samochód do jazdy na dowodzie osobistym?

Jak wszyscy wiedzą w Polsce można jeździć samochodem osobowym mając prawo jazdy B1, B lub wyższe. Samochody podlegające pod B1 są jednak dość drogie i niezbyt osiągalne w Polsce. Ponadto trzeba skończyć specjalny kurs o wartości porównywalnej z ceną kategorii B. Więc pozostaje czekać do 18 lat i zrobić prawko. Również osoby starsze, które nie mają prawa jazdy są skazane na komunikację zbiorową lub życzliwość osób trzecich. Jednak istnieje niemrawe światełko w tunelu - Microcar udający skuter lub motorower. Jest pare wyłomów w przepisach, które pozwalają osobom dorosłym poruszać się pojazdem czterokołowym na Dowodzie Osobistym. Porada autentyczna, wykorzystywana do niedawna przeze mnie i moją żonę. Ten wyłom to połączenie dwóch przepisów o motorowerze i czterokołowcu lekkim L6E.

  • Wprawne oko i ocena mechanika .
  • Umiejętność czytania dowodu rejestracyjnego.
  • Znajomość języków obcych - homologacja
1
Microcar Ligier Nova.Microcar Ligier Nova.

Jak wybrać do zakupu pojazd, aby spełnić wymogi pojazdu, który ma sie zakwalifikować zarówno jako motorower jak i czterokołowiec lekki.

1. Pojazd powiniem posiadać homologację europejską;
2. Konieczne ograniczenie mocy do 5kW lub pojemności do 50 cm3;
3. Fabryczne ograniczenie prędkości do 45 km/h;
4. Masa pojazdu nie przekraczająca 350 kg;
5. pojazd powinien posiadać miejsca dla maksymalnie dwóch osób, kierowcy i pasażera;
6. Jeśli pojazd posiada pasy i dach, kask też nie bedzie wymagany.

2

Najlepiej, gdyby pojazd już był zarejestrowany w Polsce. Najczęściej takie maszyny są rejestrowane jako "samochodowy inny". W dowodzie rejestracyjnym musi być podana moc silnika jeśli jest inny niż bezynowy 50 cm3. Łatwo jest rozpoznać taki egzemplarz po jedej tablicy z tyłu tak jak w motorze lub quadzie.

3

Tak, więc microcar, którym chcemy się poruszać musi spełnić te wszystkie wymagania.
Jednym z takich aut jest Ligier Nova, ale z silnikiem < 50 cm3.
Miałem okazję eksploatować ten pojazd na polskich drogach przez ponad rok i byłem zadowolony.
Nie jest to zabawka dla bogatych, ale realny choć hałaśliwy środek lokmocji.

4

Silnik chłodzony cieczą w moim przypadku Morrini <50 cm3, jednocylindrowy i dwusuwowy, był całkowicie wystarczający do podróży dwóch osób mnie i mojego syna. Również moja żona radziła sobie świetnie z tym wehikułem.

Wielką zaletą Ligiera jest automatyczna skrzynia biegów przód tył w przekładnią bezstopniową.
Bardzo podobne rozwiązanie jak w skuterach.
Ponadto Ligier posiada cztery hamulce tarczowe.
Niezależne zawieszenie i precyzyjny układ kierowniczy, pozwalają prowadzić go jedną ręką bez wspomagania. Jak wspomniałem masa samochodu nie może przekroczyć 350 kg więc samochodzik miał alufelgi i koła 13".

5
Wnętrze microcara - Ligier Nova.Wnętrze microcara - Ligier Nova.

Na wyposażeniu są też wycieraczki i radio z magetofonem. Mój szczególny egzemplarz miał jeszcze elektryczne szyby. Po więcej informacji na temat tego typu samochodzika zapraszam na moją stronę
więcej o ligierze.

6

UWAGA! Istnieje duża grupa Ligierów z silnikami benzynowymi o pojemności 500 cm3. Niestety zostaną zaliczone do klasy samochodów B1 ponieważ moc jest wyższa niż 5 kW i prędkość maksymalna nieograniczona do 45KM/h. Jeśli ktoś zamierza jeździć takim autem bez prawa jazdy będzie to niemożliwe.
Podobnie ma się sprawa ze starymi ciężkimi microcarami powyżej 350 kg wagi własnej.

7

Uwagi i spostrzeżenia

  • Stan rzeczy na dzień marzec 2011, trwają prace nad załataniem tych dziur w przepisach.

Przeczytaj teraz:

  1. Darek Rogowski

Dodaj komentarz

  1. Zaloguj się:
    1. 29.03.2011

    Komentarze

    UWAGA! Z dniem 19 stycznia 2013 roku w życie wejdzie ustawa o kierujących pojazdami z dnia 5 stycznia 2011 roku, która zmienia ustawę prawo o ruchu drogowym. Pojawi się kategoria AM , która zastąpi dotychczasową kartę motorowerową. Karta Motorowerowa uprawniała do kierowania motorowerem oraz czterokołowcem lekkim. Nowe prawo jazdy kategorii AM można uzyskać już w wieku 14 lat poprzez odbycie kursu i zdanie egzaminu państwowego. Jednak osoby, które już posiadają kartę motorowerową i ukończyły 14 lat, mogą wymienić odpłatnie kartę na prawo jazdy AM z pominięciem egzaminu.
    Chyba, więc jazda na Dowodzie Osobistym się zakończy, ale starsi wybrańcy z kartą motorowerową nadal będą mogli korzystać z aut opisanych w artykule. Również warto zauważyć, że kategoria AM będzie dostępna dla osób w wieku lat 14, co przy spełnieniu powyższych wymagań, pozwoli osobom w tym wieku posiadać własny samochód, zanim osiągną wiek wymagany dla B1, czyli, aż 16 lat, czy dla B, 18 lat.
    Pozdrawiam.

    Hmm. bardzo ciekawe ;) Nie miałam o tym pojęcia - zresztą pewnie, jak większość ;)

    ciekawe

    Też długo nie wiedziałem. Ale moja małżonka nie miała prawa jazdy, a dziecko trzeba było dowozić więc coś wymyśliłem. I sprawdzoną wiedzą się z wami dzielę :)

    Nie wiedziałem o tym. Dobrze wiedzieć :)

    Ciekawostka...sama chętnie pośmigałabym takim samochodowym cudem :-) Nie potrzeba mi jakiś zawrotnych prędkości. Fajna sprawa. Pozdrawiam :-)