Jak szukać trufli?

Trufle to jadalne grzyby, które są rarytasem w spisie wykwintnych potraw, podawanych w prestiżowych restauracjach. Bardzo ciężko je samemu znaleźć i dlatego stanowią ogromną wartość materialną dla poszukiwaczy. Ich naturalnym środowiskiem jest ziemia, w której się rozmnażają. W Ameryce dostępne są w lasach Oregonu oraz w słynnym Washingtonie. Na terenie Europy mają nieliczne kraje, do których zalicza się Francja i Włochy. Ze względu na ich wartość, każdy, kto chce zbierać musi mieć na nie pozwolenie, inaczej grozi to, nawet aresztem i ogromnymi karami.

1

Grzyby te są brzydkie i w dodatku jeszcze śmierdzą. To ciekawostka, skąd takie ogromne nimi zainteresowanie? Szczególnie ekskluzywne restauracje zabiegają o ich posiadanie w swoim menu. Zazwyczaj nazywane są czarnymi diamentami, które osiągają astronomiczne ceny na rynku. Ich walory smakowe zostały już docenione w starożytnych czasach oraz 3000 lat przed Chrystusem. Faraon Cheops zajadał się nimi na śniadanie, a w późniejszym czasie, sam Napoleon Bonaparte był ich miłośnikiem. Trufla do dziś jest produktem luksusowym, gdzie tylko nieliczni mogą sobie na nią pozwolić.

2

Do poszukiwań w głównej mierze wykorzystywane są świnie, które ryją głęboko w ziemi i dzięki temu, znajdują piękne okazy. Węch mają lepszy od psa, choć i psy odpowiedniej rasy - lagotto romagnolo, przechodzą specjalistyczne szkolenia w skutecznym wyszukiwaniu tych „skarbów”. Nauka polega na wyszkoleniu psa tak, aby aportował wykopane trufle, dzięki temu zostają one nieuszkodzone i zachowują swoją wartość.

3

Ostatnio, również i w Polsce udało się odkryć duże pokłady trufli, jednak ich miejsce jest mocno chronione. Pomyśleć sobie tak, jakby znaleźć taką, jedną truflę, to prawie, jak wygrana w totolotku, ale to nie jest takie proste. Grzyby te nie rosną wszędzie, potrzebują odpowiednich warunków klimatycznych i właściwej gleby.

4

Dla świń trufle stanowią niesamowity przysmak i dlatego z taką łatwością potrafią je wynajdywać. Samo znalezienie nie jest jeszcze sukcesem, ponieważ świnka wcale nie zamierza oddać to, co właśnie sobie wykopała.

5

Miejsce, w którym rosną te, unikatowe grzyby, to przede wszystkim towarzystwo dębu, wierzby, lipy i topoli. Często znajdują sobie kącik, gdzie drzewo ma korzenie i tym samym czerpią soki z niego, stając się jego pasożytem. Trufle uwielbiają ulewne deszcze, ciepłą i wilgotną ziemię. W takich warunkach chętnie rosną.

6
źródło:  http://www.sxc.hu/photo/1205413 Prawdziwa trufla to nie ta, która jest w pudełku z czekoladźródło: http://www.sxc.hu/photo/1205413 Prawdziwa trufla to nie ta, która jest w pudełku z czekolad

Tylko doświadczeni zbieracze okazów potrafią po pewnych znakach, które mogą być na ziemi w postaci lekkich pęknięć albo zbierające się muchy dookoła miejsca, gdzie one wyrastają. Wielkim sukcesem wśród zbieraczy jest znalezienie trufli białej, która uchodzi za jedną z najrzadszych gatunków tego grzyba.

Przeczytaj teraz:

  1. Ewa  WilczekEwa Wilczek

Dodaj komentarz

  1. Zaloguj się:
    1. 20.12.2010

    Komentarze

    Trufla jest genialnym dodatkiem do potraw, ale w restauracjach każą sobie nieźle za to płacić.

    fajne

    super rada

    Trufle zawsze kojarzą nam się z pysznymi pralinkami czekoladowymi albo wykwintnymi daniami, a tymczasem.... to śmierdzi i rośnie pod ziemią, a wszyscy płacą krocie za takie coś.

    bardzo interesująca porada

    W Polsce hoduje się trufle w warunkach podobnych do naturalnych. Tak występują inne gatunki, ale biała jest unikatowa na skalę światową. Miejsca, gdzie rosną w naturalnym środowisku są strzeżone i objęte tajemnicą.

    Ciekawe czy w Polsce można też natrafić na białą truflę?

    Nawet nie zdajemy sobie sprawy, jak to wygląda przed tym, zanim powstanie gotowy produkt, może i lepiej:). Pozdrawiam

    Trufle są pyszne i często je zamawiam, ale dopiero teraz się dowiedziałam co się dzieje zanim trafią na mój talerz ;)

    Bardzo fajnie napisane, trufle sa bardzo smaczne.

    Świetna porada.

    bardzo ciekawe, ja uwielbiam trufle :)