Jak przyrządzić śledzie po polsku?

Śledź jest rybą tanią i dobrą . Można z niego zrobić wiele ciekawych i niebanalnych potraw. Jeżeli chodzi o mie, najbardziej lubię śledzia smażonego i włożonego do zaprawy octowej. Ale przepis na “ledzie po polsku” jest nieco inny.

1

Bierzemy 8 filetów lub 4 duże śledzie solone i moczymy je w zimnej wodzie kilka godzin, zmieniając 2 razy wodę. Można też wziąć matjasy lekko solono i wtedy moczyć nie trzeba. Następnie kroimy je na kawałki ok 5-6 cm i układamy równo w szklanym słoju lub głębszej misce. Układając przekładamy pokrojoną w talarki cebulą z dodatkiem 10 zieren pieprzu, 6 ziaren ziela angielskiego, 5 listków laurowych.

2

Po ułożeniu przygotowujemy zalewę. Bierzemy 1/4 l słodkiej śmietanki, łączymy z sokiem wyciśniętym z 3 dużych cytryn i dodajemy ½ łyżeczki cukru pudru ( tak!).
Następnie zalewamy filety, potrząsamy słojem, żeby sos “doszedł” do wszystkich kawałków i odstawiamy w chłodne miejsce do rana. Jest to przepis niezwykły, ale ręczę za niego, ponieważ był z powodzeniem wykorzystywany przez moją babcię ale z pewnością jest dużo wcześniejszy.
Smak jest bardzo oryginalny.

3

Ja obecnie robię śledzie jeszcze w inny sposób. Nie marynuję ich w sosie, tylko pokrojone kawałki układam ładnie na talerzyku, dekoruję pokrojonymi w kosteczkę korniszonami, talarkami cebuli lub szczypiorku. Potem kropię octem, posypuję dosyć mocno pieprzem i polewam oliwą.
Po 2 godzinach już są pyszne. Inna wersja to biorę jabłko, szatkuję na tarce i mieszam z kwaśną śmietaną ( mnej więcej 4 łyżki) i nakładam na ułożone na półmisku śledzie. Potem tylko posypuję natką pietruszki. Też trzeba przed podaniem odczekać ok. 2 godziny.

4

Wszystkie te wersje “śledziowe” podaje się wyłącznie z ziemniakami, najlepiej pieczonymi np. w piekarniku. Mam również zupełnie obecnie nieznany przepis na kotlety ze śledzi solonych. Mieli się je po wymoczeniu i dodaje wszystko tak jak do kotletów z mięsa i tak samo smaży. Pycha.
O sałatce śledziowej nie piszę, bo to przepis zbyt znany.

Jolanta Skowrońska

Przeczytaj teraz:

  1. Jolanta Skowrońska Jolanta Skowrońska

Dodaj komentarz

  1. Zaloguj się:
  1. 23.04.2011

Komentarze

śledź jest tanią rybą? Nie powiedziałabym. Pomysły ciekawe