Jak przyrządzić przetwory na zimę z cukinii?

Cukinia to takie warzywo, które kojarzy mi się z latem i pysznymi daniami, w których występuje w roli głównej. Po prostu jestem miłośniczką cukinii.Niestety zimą trudno kupić to warzywo a jeśli już gdzieś jest dostępne to nie jest tak smaczne jak latem /tak jak truskawki w środku zimy - niby truskawki ale jakieś sztuczne/. Dlatego przygotowuję różnorodne przetwory z cukinii - zimą odkręcam słoiczek i przypomina mi się lato. Polecam.

1

Ketchup z cukinii
cukinia - 1,5 kg
cebula - 0,5 kg
cukier - 0,5 kg
ocet - 1 szklanka
koncentrat pomidorowy - 20 dag
mielona pikantna papryka - 1 łyżka
curry - 1 łyżeczka
pieprz - 1 łyżeczka
sól - 1 łyżka
Cukinię myjemy, obieramy, usuwamy gniazda nasienne. Cebule obieramy i wraz z cukinią kroimy w kostkę a następnie miksujemy. Wstawiamy do lodówki na 6 godzin. Po tym czasie do masy dodajemy cukier i ocet. Mieszamy a następnie gotujemy ok. 20 min. Dodajemy koncentrat, doprawiamy do smaku i gotujemy kolejne 15 min. Po tym czasie gorącą masę przekładamy do słoików i mocno zakręcamy.

2

Sos z cukinii z papryką
cukinia - 1 kg
papryka czerwona - 1 szt
papryka żółta - 1 szt
papryka zielona - 1 szt
cebula czerwona - 20 dag
czosnek - 5 ząbków
pomidory - 0,5 kg
mielona chili - 1 łyżeczka
curry - 1 łyżeczka
sól - 1 łyżeczka
pieprz - 0,5 łyżeczki
bulion z kostki - 0,75 szklanki
Cukinie myjemy, obieramy, przekrawamy, usuwamy nasiona i miąższ ścieramy na tarce jarzynowej o dużych oczkach. Papryki myjemy, usuwamy z nich gniazda nasienne a następnie kroimy w małą kostkę. Pomidory obieramy ze skórki i również kroimy w kostkę. Cebule i czosnek obieramy i drobno siekamy. Wszystkie warzywa przekładamy do garnka, wlewamy bulion, dodajemy przyprawy i wszystko dusimy na małym ogniu przez ok. 30 min. od czasu do czasu mieszając. Gorący sos przekładamy do słoików, zakręcamy i pasteryzujemy ok. 20 min.

3

Cukinia - "niby ananas"
cukinia - 3 kg
cukier - 1 kg
cukier waniliowy - 1 op
goździki - 3 szt
woda - 1,5 l
kwasek cytrynowy - 2 płaskie łyżeczki
Cukinie myjemy, obieramy i kroimy w kostkę. Wodę zagotowujemy z kwaskiem cytrynowym, następnie studzimy i zimną zalewamy cukinię. Odstawiamy w chłodne miejsce na 24 godz. Po tym czasie cukinie odcedzamy. Do zalewy dodajemy cukier, cukier waniliowy i goździki i zagotowujemy. Gotujemy do czasu aż cukier całkowicie się rozpuści. Wkładamy cukinię i gotujemy ok. 7 min. Cukinię wraz z zalewą przekładamy do słoików, zakręcamy i pasteryzujemy ok. 15 min.

4

Cukinia marynowana
cukinia - 2 kg
do każdego słoika 0,75 l wkładamy: liść laurowy, gałązkę kopru, 2 ząbki czosnku, kawałek ostrej papryczki, 2 ziarnka ziela angielskiego, 2 ziarnka czarnego pieprzu
zalewa:
woda - 1 l
ocet - 0,75 szklanki
cukier - 3 łyżki
sól - 3 łyżeczki
Cukinię myjemy, usuwamy gniazda nasienne, miąższ kroimy w paski i wkładamy do słoików wraz z przyprawami. Zalewamy gorącą zalewą, mocno zakręcamy i odstawiamy do góry dnem.

5

Cukinia z kurkumą
cukinia - 2 kg
papryka czerwona - 1 szt
papryka żółta - 1 szt
cebula - 1 szt
kurkuma - 1 łyżeczka
zalewa:
woda - 5 szklanek
ocet - 0,5 szklanki
sól - 2 łyżki
cukier - 5 łyżek
chrzan - 5 cm kawałek
liść laurowy - 1 szt
gorczyca - 1 łyżeczka płaska
kurkuma - 1 łyżeczka płaska
Cukinie myjemy, obieramy /jeśli mają miękką skórkę nie musimy obierać/, kroimy w słupki, posypujemy solą i zostawiamy na 3 godz. Po tym czasie cukinię odcedzamy, posypujemy łyżeczką kurkumy i odstawiamy. Z podanych składników zagotowujemy zalewę i gorącą zalewamy cukinię. Po ok. 10-15 min. cukinię wraz z zalewą przekładamy do słoików i pasteryzujemy ok. 10-12 min.

6

Cukinia z curry
cukinia - 3 kg
cebula - 2 szt
woda - 7 szklanek
ocet - 1,5 szklanki
sól - 3 łyżeczki
cukier - 3 szklanki
curry - 2 łyżeczki z czubkiem
liście selera
gorczyca
Z wody, octu, cukru, soli i curry zagotowujemy zalewę i odstawiamy do wystudzenia.Cukinie obieramy /jeśli jest młoda i ma miękką skórkę to obierać nie musimy/ , usuwamy nasiona i kroimy w dość dużą kostkę. Cebule obieramy i kroimy w plastry.Na dno każdego słoika kładziemy plasterki cebuli, wsypujemy po pół łyżeczki gorczycy i układamy cukinię. Na wierzchu układamy liść selera. Zalewamy ostudzoną zalewą, zakręcamy i pasteryzujemy ok. 10-12 min.

7

Uwagi i spostrzeżenia

  • cukinia,cebula, cukier, ocet,woda,kwasek cytrynowy, koncentrat pomidorowy,papryka,cebula, czosnek, pomidory, bulion, curry, pieprz, sól,goździki, liść laurowy,koper, ziele angielskie,kurkuma, gorczyca

Przeczytaj teraz:

  1. Renata Janicka

Dodaj komentarz

  1. Zaloguj się:
    1. 16.07.2012

    Komentarze

    rewelacja

    hmm skorzystam..jak bedzie cukinia w ogrodzie...

    Świetne przepisy, pomysłów na cukinię nigdy dosyć zwłaszcza w czasach urodzaju :)

    Fajne pomysły! Do tej pory robiłem cukinie ala ananas i muszę przyznać, że świetnie sprawdzała się jako dodatek do ciast. Ale pozostałe pomysły też chętnie wypróbuję. Wiem, że jeszcze niektórzy wykorzystują cukinię jako dodatek do lecza, ale mi to osobiście nie odpowiada, gdyż nadaje ona tej potrawie specyficzny, cierpki posmak...