Plusy i minusy rolet rzymskich

Rolety rzymskie nieprzypadkowo nawiązują nazwą do jednej z najbardziej znanych europejskich stolic. Rzeczywiście ich historia sięga czasów Starożytnego Rzymu, a to, że przetrwały do dziś najlepiej świadczy o ich zaletach.

1

Rolety rzymskie – nowy wygląd starej osłony przed słońcem i kurzem

Co by nie powiedzieć o roletach rzymskich – są bardzo ładne. Szyte z takich samych tkanin jak zasłony, zachwycają nie tylko wtedy, gdy są całkowicie opuszczone. Jeszcze lepiej prezentują się rolety opuszczone tylko do połowy, możemy wówczas podziwiać symetryczne zakładki, jakie się na nich tworzą. Daje to ciekawy efekt i niewątpliwie jest ozdobą pomieszczenia. Do kompletu warto dobrać kilka dodatków z poziomymi pasami w tym samym kolorze.

Starożytne Rzymianki wieszały w oknach rolety (chociaż ta nazwa wówczas nie funkcjonowała), dla ochrony przed kurzem i palącym słońcem. Czasem nawet moczyły je, by dodatkowo schłodzić i nawilżyć pomieszczenie. Pierwsze rolety nie były ładne, były za to bardzo funkcjonalne. Dziś nikt nie moczy rolet, bo znamy lepsze sposoby na nawilżanie i chłodzenie, natomiast dużą wagę przywiązujemy do ich wyglądu. Przy tym funkcjonalność pozostała ta sama – rolety rzymskie chronią przed słońcem i kurzem (przydatne, jeśli okna wychodzą na ulicę) i zasłaniają okno od góry, inaczej niż klasyczne zasłony, które przesuwa się na boki.

2

Rolety rzymskie – plusy

Rolety rzymskie – plusy

Chyba największym plusem rolety rzymskiej jest duża oszczędność miejsca. Roleta składa się do góry, a więc nie potrzebuje miejsca po bokach okna. Doskonale sprawdzi powieszona wewnątrz wnęki okiennej lub wszędzie tam, gdzie jest mało miejsca na zasłony.

Rolety rzymskie zasłaniają okno lub wnękę i kończą się nad parapetem. To ich kolejna zaleta – można wykorzystać je tam, gdzie z różnych powodów nie powiesimy zasłon sięgających do podłogi. To właśnie długie zasłony wyglądają najbardziej stylowo, jeśli nie możemy ich powiesić, lepiej zdecydować się na rolety rzymskie.

Możliwość prania to kolejna zaleta rolet rzymskich. W przeciwieństwie do rolet na rolce i w kasecie czy rolet dzień noc, rolety rzymskie można zdjąć z okna i uprać, i wcale nie jest to trudne. Wystarczy odpiąć roletę z uchwytów wyjąć listwy, fiszbiny i sznurki. Pranie rolety odbywa się tak samo, jak pranie zasłony z tej samej tkaniny. Warto zachować metkę od producenta, by nie było żadnej wątpliwości. Jeśli w domu jest więcej rolet rzymskich, warto osobno ułożyć i opisać akcesoria od każdej.

3

Rolety rzymskie – minusy

Niewiele jest minusów rolet rzymskich. Za jeden z nich można potraktować niedużą dostępność. W sklepach z tekstyliami, marketach i dyskontach łatwiej kupić gotowe zasłony niż rolety. Te trzeba zamawiać na wymiar. Co w sumie jest plusem, bo dostajemy dokładnie taki produkt, jakiego potrzebujemy. Niestety trzeba trochę poczekać. Niektóre sklepy rezerwują sobie nawet dwa tygodnie na realizację zamówienia.

Minusem rolet rzymskich, szczególnie tych szytych na wymiar, może być ich cena. Ale tu trzeba zauważyć, że podobnie zapłacimy za szyte na wymiar zasłony i firany. Ponadto w przypadku rolet jest to wydatek jednorazowy, więc nie ma sensu go demonizować. O pieniądzach szybko się zapomina, a rolety cieszą oko przez długi czas.

źródła zdjęć: Materiały partnera

  1. Wojtek Budnicki

Dodaj komentarz

  1. Zaloguj się:
  1. 09.11.2020

Komentarze