Jakie meble ogrodowe wybrać, aby łatwo je odnowić?

Wybór mebli ogrodowych to najczęściej decyzja na lata. Staramy się, aby wybrane przez nas modele były ponadczasowe, a materiały trwałe. Warto jednak wiedzieć, jakie meble i w jaki sposób można odnowić, by nadać im dawny blask.

1

Jakie materiały można odnawiać?

Jakie materiały można odnawiać?

Wyposażając strefę relaksu na świeżym powietrzu, decydujemy się na meble ogrodowe z różnych materiałów. Jednym z najczęściej wybieranych są modele drewniane. Nic w tym dziwnego – są one bardzo trwałe, a przy tym ponadczasowe. Ponadto na rynku znaleźć można modele w przeróżnych wzorach i kolorach, dzięki czemu idealnie drewniane meble sprawdzą się w każdej ogrodowej czy balkonowej aranżacji. Niestety brak ich właściwej pielęgnacji może spowodować ich zniszczenie. Warto wiedzieć, że meble drewniane można bardzo szybko i łatwo odnowić, by wyglądały jak w dniu zakupu. Poniżej znajdziesz instrukcje jak to zrobić.

Kolejnym z często wybieranych przez nas są plastikowe meble ogrodowe. Nie wymagają one skomplikowanej pielęgnacji, jednak należy pamiętać o ich regularnemu czyszczeniu i ochronie przed czynnikami atmosferycznymi – są bardzo wrażliwe na ich działanie. Jeżeli meble ogrodowe nie wyglądają jak nowe mamy świetną informację – ich renowacja również jest dziecinnie prosta. Nie są to jednak jedyne meble ogrodowe, które można odnowić. Rosnącą popularnością cieszą się meble ogrodowe z technorattanu i rattanu. Pierwsze z nich są bardziej wytrzymałe oraz nowoczesne, dlatego ich odnawianie w wielu przypadkach nie jest konieczne – jest to tworzywo sztuczne, które dzięki właściwemu przechowaniu i użytkowaniu przez długi czas nie zmienia swoich właściwości. Do zachowania jego idealnego wyglądu wystarczy jedynie regularne mycie i suszenie. Inaczej sytuacja wygada w przypadku rattanu, który jest naturalnym materiałem. Sprawdź niżej, jak przywrócić „zużytemu” rattanowi dawny blask. Warto pamiętać, że odnowienie mebli to nie tylko ich odświeżenie, ale i naprawa usterek oraz tekstyliów.

2

Jak odnowić meble drewniane?

Pierwszym krokiem w odnawianiu drewnianych mebli ogrodowych powinno być ich dokładne oczyszczenie. Najlepiej użyć w tym celu szlifierki z papierem ściernym o grubej ziarnistości. Po usunięciu wszystkich warstw drewno w stanie surowym należny wygładzić delikatniejszym papierem ściernym. Kolejnym etapem jest umycie mebli wodą oraz ich wysuszenie. Bardzo istotnym krokiem renowacji mebli z tego materiału jest impregnowanie drewna. To bardzo ważny etap, którego pod żadnym pozorem nie można pominąć. Dzięki temu meble będą zabezpieczone przed działaniem czynników atmosferycznych i mikroorganizmów. Można użyć produktu delikatnie koloryzującego, dzięki któremu możliwe będzie podkreślenie słojów drewna lub bezbarwnego. Kolejnym etapem odnawiania drewnianych mebli ogrodowych jest ich malowanie. Na rynku istnieje ogromny wybór farb do drewna, które można nakładać pędzlem, wałkiem lub za pomocą aerozolu. W związku z tym bardzo łatwo znaleźć idealną dla siebie. Po dwukrotnym pomalowaniu i wyschnięciu meble są gotowe do użycia.

3

Jak odnowić meble plastikowe?

Meble plastikowe mają to do siebie, że z czasem blakną i matowieją. Osobom niedoświadczonym w pracach ogrodowych wydawać może się, że odnowienie mebli plastikowych jest niemożliwe i należy je wyrzucić. Warto jednak wiedzieć, że przy użyciu małego nakładu czasu i kosztu można sprawić, że będą wyglądać jak nowe. Pierwszym krokiem jest dokładne wyczyszczenie mebli ogrodowych. Najlepiej zrobić to miękką szmatką zamoczoną w wodzie z odrobiną zwykłego lub malarskiego mydła. Ponadto można użyć myjki ciśnieniowej (należy pamiętać o niskim ciśnieniu, zbyt mocne może połamać meble). Kolejnym krokiem w odnawianiu plastików jest pomalowanie mebli. Idealnie sprawdzi się do tego farba w sprayu do malowania mebli ogrodowych z plastiku. Znaleźć można ją w marketach budowlanych oraz w sieci. Na rynku znaleźć można też farby do rozcieńczania w wodzie, które nakłada się na mebel pędzlem albo wałkiem. Należy jednak podkreślić, że ich użycie może być kłopotliwe dla osób niedoświadczonych w malowaniu mebli.

4

Jak odnowić meble ogrodowe z rattanu?

Odnawianie rattanu to bardzo podobny proces do renowacji drewnianych mebli ogrodowych, często jest jednak bardziej czasochłonny. Pierwszym krokiem jest dokładne usunięcie zabrudzeń z ich powierzchni. Na początku przy użyciu drobnoziarnistego papieru ściernego należy pozbyć się starego lakieru, a następnie wypolerować powierzchnię mebla watą stalową. Kolejnym krokiem jest oczyszczenie powierzchni. Najlepiej zrobić to za pomocą odkurzacza, a następnie szczotki z miękkim włosiem namoczonej w wodzie z odrobiną mydła. Gdy wyschnie, konieczne jest zagruntowanie mebli, a następnie na suchą powierzchnię należy nałożyć farbę np. akrylową do powierzchni drewnianych lub lakierobejcę. Dobrym wyborem będzie także farba kredowa do rattanu. Do jej nakładania najlepiej użyć małego wałka lub farby w spray. W niektórych przypadkach konieczne może być nałożenie 3-4 warstw. Warto przeczytać dokładnie instrukcję używania farby, by zapewnić jej maksymalną trwałość.

Przeczytaj teraz:

źródła zdjęć: Artkuł partnera

  1. Wojtek Budnicki

Dodaj komentarz

  1. Zaloguj się:
  1. 07.04.2021

Komentarze