Jak założyć przydomowy warzywniak? ?

Domowy ogród warzywny może mieć każdy, bez względu na to czy masz domek wolno stojący, czy mieszkanie w bloku. Oczywiście w każdym z tych przypadków ten ogródek będzie inny.

  • Do warzywniaka przy domu: szpadel, grabie, kultywator ręczny, nawóz, samozaparcie i wysiłek fizyczny, nasiona lub sadzonki.
  • do warzywniaczka balkonowego: odpowiednie doniczki, nasiona, ziamia ogrodnicza, nasiona i sadzonki.
1

Jeśli masz zamiar założyć przydomowy ogród warzywny musisz dobrze wybrać jego lokalizację, gdyż powinien służyć Ci przez wiele lat.
Miejsce powinno być zaciszne, odpowiednio nasłonecznione, ale nie tzw. "patelnia", aby Twoje jarzynki nie zostały upieczone.

2

Najczęściej miejsce, w którym chcemy założyć warzywniak było miejsce zarośnięte trawą i chwastami. Należy areał, który chcemy oczyścić można opryskać preparatem na chwasty ( Roundap itp.) - ułatwi nam to przygotowanie miejsca pod grządki. Ja nie używałam żadnych odchwaszczaczy, gdyż mój warzywniak znajduje się na skraju sadu owocowego.

3

Sprawdź, jaka masz ziemię: każdy rodzaj gleby wymaga przygotowania, tylko musisz widzieć, jaki uzdatniacz jest Ci potrzebny.
Rodzaje gleb:

Gleba gliniasta - zbyt ciężka i nieprzepuszczalna, w stanie wilgotnym jest lepka i pozwala się formować;
zasobna w składniki pokarmowe
Gleba ilasta – to jest żyzna i dosyć dobrze utrzymuje wodę, niestety łatwo się zbryla, w dotyku przypomina
mydło,
Gleba torfowa -to jest zasobna w materię organiczną i dobrze utrzymuje wodę, często bywa zbyt kwaśna,
wymaga, zatem wapnowania
Gleba wapienna –to gleba o barwie jasnej, jest płytka i kamienista, dobrze przepuszczalna i umiarkowanie
żyzna,
Gleba piaszczysta - jest sucha, lekka, przepuszczalna, mało żyzna, wymaga częstego nawożenia i
nawadniania; gnieciona w palcach jest ziarnista, jej cząstki się nie zlepiają i nie brudzi
rąk.

4

Teraz już możesz wziąć się do ciężkiej pracy. Jeśli masz mały kawałek wydzielony do zagospodarowania, to wystarczy, że przekopiesz i zdejmiesz darń, by dostać się do czystej gleby. Jeśli Twój areał jest większe zastanów się, czy dasz rade przekopać przyszły warzywniak sam, czy może lepiej będzie wypożyczyć glebogryzarkę ogrodową, aby usunąć wierzchnią warstwę darni. Oczywiście, jeśli Twoim sąsiadem jest rolnik, zapytaj, czy jest w stanie wybrane przez Ciebie miejsce zaorać pługiem.
Po przekopaniu należy usunąć całą wykopaną darń i ja najwięcej korzeni chwastów i trawy, kamieni. Oczyszczoną ziemię należy porządnie wygrabić i wyrównać.

5

Pamiętaj, że do niedawna w tym miejscu rosła tylko trawa, ewentualnie chwasty. Dlatego należy pamiętać o nawiezieniu przyszłego warzywniaka, aby rośliny miały skąd pobierać składniki odżywcze. Oczywiście rodzaj nawozu jest uzależniony od rodzaju gleby i jej odczynu pH.
Najlepsze są naturalne środki ulepszania gleby:
1. KOMPOST - wzmaga żyzność gleby i wzmaga procesy życiowe.,
2. PIASEK - poprawia przepuszczalność gleb ciężkich ( pylaste i gliniaste),
3. TORF - rozluźnia gleby ciężkie, podnosi wilgotność gleb piaszczystych; powoduje zakwaszenie gleby,
4. OBORNIK - rozluźnia gleby ciężkie, podnosi wilgotność gleb piaszczystych; obornik musi być
kompostowany,
5. WAPNO NAWOZOWE - podnosi pH gleb kwaśnych, poprawia strukturę gleby,
6. MĄCZKA MINERALNA - poprawia wilgotność gleb piaszczystych.

6

Kiedy już to wszystko zrobisz, możesz zacząć zastanawiać, co i gdzie chcesz posadzić na warzywniaku? Zastanów się czy ekonomiczniejsze będzie dla Ciebie kupowanie gotowych sadzonek ( papryka, kapusta, pomidory, seler, pietruszka, pory, zioła) czy też kupienie nasion i wyhodowanie sadzone samodzielnie.

7

Jeśli mieszkasz w bloku, to tez nie ma żadnych przeszkód, abyś miał do dyspozycji zioła, pomidory czy fasolkę i groszek własnoręcznie wyhodowane. Kup ładne, duże doniczki, w których możesz posadzić sadzonkę pomidorów dwóch odmian ( np. koktajlowe żółte i bycze serca), bazylię i cebulkę siedmiolatkę. W kolejnej posadź paprykę słodką i sadzonkę ostrych papryczek, obok których możesz posadzić pietruszkę naciową oraz seler naciowy.
W długich donicach możesz posadzić zioła razem z kwiatami ozdobnymi, a groszek i fasolka mogą pięknie wyglądać pnąc się po balkonie.

8

Uwagi i spostrzeżenia

  • Warto się trochę pomęczyć, aby rozkoszować się warzywami o cudownym smaku i aromacie.

Przeczytaj teraz:

  1. Katarzyna Reczkowska Katarzyna Reczkowska

Dodaj komentarz

  1. Zaloguj się:
  1. 18.02.2011

Komentarze