Jak dbać o storczyka?

Orchidea (bo tak potocznie nazywamy storczyki) w ostatnich latach stała się królową domowych kwiatów. Nic dziwnego, bogactwo form i kolorów z całą pewnością dodaje jej urody. Także coraz bardziej przystępne ceny storczyków z rodziny falenopsis przyczyniają się do częstszych zakupów tej pięknej rośliny... Pięknej i specyficznej. Właśnie jej specyfika wynika ze sposobu pielęgnacji (domowej uprawy). Mówi się, ze orchidee są roślinami trudnymi w uprawie a one tylko troszkę więcej wymagają i nieco inaczej niż przyzwyczaiły nas inne kwiaty. Storczyk potrafi kwitnąć bez przerwy nawet 3 miesiące - co zrobić by swoimi kwiatami cieszył nas jak najdłużej?

1

Miejsce i nasłonecznienie.
Storczyk lubi miejsce jasne z rozproszonym światłem. Bezpośrednie promienie słoneczne wcale mu nie służą. Idealnym miejscem będzie więc parapet na wschodnim bądź zachodnim oknie.

2

Temperatura.
Temperatura, jaka najbardziej odpowiada storczykom to 22-25 stopni - w nocy nieco mniej.

3

Podłoże...
Storczyki są specyficznymi roślinami potrafiącymi rosnąć np. na pniu drzewa (ale nie są pasożytami). W warunkach domowych idealna jest mieszanka korowa (specjalna do storczyków, ogólnodostępna i tania).
Podłoże powinno być przesuszone, bez mchów i porostów. Przepuszczalne!
Idealne są przeźroczyste doniczki (także coraz częściej dostępne jako doniczki do storczyków).

Gdy podłoże robi się zbite lub zasolone - orchideę należy przesadzić.

4

Wilgotność.
Orchidee nie lubią wilgoci w podłożu ale uwielbiają w powietrzu. na jej brak reagują zwijaniem się i marszczeniem liści. Wilgotność możemy zwiększyć ustawiając np. w pobliżu orchidei paprocie.

5

Deszcz...? Nie dziękuję!
Nie należy zraszać storczyków - może to spowodować różne choroby u rośliny.

6

Podlewanie - sporadycznie
Storczyki nie lubią mokrego podłoża. Reakcją jest gnicie korzeni, które nie powinny być zielone (widzimy je przez przeźroczystą doniczkę) a srebrzyste lub biało suche. Lepiej roślinę przesuszyć niż podlać. Doniczka powinna być lekka z tendencją do przewracania się - wiemy wówczas, ze podłoże jest suche tak jak powinno.

7

A jeśli już trzeba podlać to:
Idealnym rozwiązaniem jest przeniesienie doniczki nad wannę i przelanie (kąpiel podłoża) odstanej, miękkiej wody o temp. pokojowej przez doniczkę. Woda wycieknie pozostawiając zwilżone podłoże. Można podlewać wodą destylowaną ale wówczas nie możemy zapomnieć o nawożeniu.

8

Przycinanie...
Po przekwitnięciu kwiatów, gdy na łodydze nie znajdują się już pąki odcinamy część łodygi, na której był kwiat, tak aby pozostała część miała co najmniej trzy oczka. Dzięki temu mamy szansę na pojawienie się nowych pędów i kolejne piękne kwiaty.

9

Okres spoczynku?
Jesienią po przekwitnięciu, ograniczamy podlewanie i przenosimy roślinę w miejsce o niższej temperaturze. Po paru miesiącach spoczynku, wiosną, przenosimy ponownie do jasnego pomieszczenia, wznawiamy normalne podlewanie i nawożenie. Okres spoczynku kończy się, kiedy zaczyna się wzrost korzeni, w doniczce widać żywe, szybko rosnące i intensywnie zielone końcówki.

10

Dla wielu storczyków, korzystne jest przeniesienie ciepłym latem na balkon na okres 2 ciepłych tygodni, ale nie na bezpośrednie słońce.

Przeczytaj teraz:

Galeria

zdjęcie
zdjęcie
  1. Piotr Tabor Piotr Tabor

Dodaj komentarz

  1. Zaloguj się:
  1. 02.08.2010

Komentarze

Te kwiaty są przepiękne:)ma już pąki czekam jak zakwitnie:)

Fajna porada podoba mi się :) A widzieliście doniczki z technorattanu? Co o nich sądzicie? Ja sam zamówiłem rok temu na rattanart.pl i jestem z nich bardzo zadowolony. To jest nowość na rynku polskim ciekawi mnie czy testowaliście je już :)

super rada

blanka - zapewne twój storczyk dostał zbyt dużo wody , najlepiej go nie podlewaj przez jakiś cas

bardzo prosze o pomoc. zauwazylam, ze moj storczyk ma zielone korzenie. co mam wowczas zrobic ?
z gory dziekuje za porade. pozdrawiam :-)

Moja mama też cały czas ma piękne i nowe kwiaty z tego podarowanego przeze mnie. Chyba trafiłam na dobrą partię, a mama ma do niego też serce:). Pozdrawiam.

Rewelacyjna porada. Bez wątpienia bardzo przydatna.

Bardzo ciekawa porada, dużo praktycznych informacji.

>@bajtek:
>Mój storczyk kwitnie...... : uwaga ! NIEPRZERWANIE od 3 lat. Jak kwiat zaczyna przekwitać w krótkim czasie /2-3 tygodnie/ wyrasta następny gruby pęd i zakwita od nowa. Dziwi mnie , że nie ma żadnej przerwy pomiędzy jednym kwitnieniem a drugim i następnych....... Fakt, że jak już puszcza nowy pęd podlewam go cały czas nawozem do storczyków. Zasięgnęłam wiele porad...łącznie z kwiaciarniami, zastosowałam się do nich i mam takie rezultaty :O) Czekam , aż przejdzie w okres spoczynku, ale on nie zamierza...... Czy to jest prawidłowe?
>
Nie jestem specjalistą od kwiatków i nie wiem czy to prawidłowe, ale skoro on tyle czasu kwitnie to ja bym się nie przejmował tylko cieszył:-)

Mój storczyk kwitnie...... : uwaga ! NIEPRZERWANIE od 3 lat. Jak kwiat zaczyna przekwitać w krótkim czasie /2-3 tygodnie/ wyrasta następny gruby pęd i zakwita od nowa. Dziwi mnie , że nie ma żadnej przerwy pomiędzy jednym kwitnieniem a drugim i następnych....... Fakt, że jak już puszcza nowy pęd podlewam go cały czas nawozem do storczyków. Zasięgnęłam wiele porad...łącznie z kwiaciarniami, zastosowałam się do nich i mam takie rezultaty :O) Czekam , aż przejdzie w okres spoczynku, ale on nie zamierza...... Czy to jest prawidłowe?

Bardzo przydatna rada.
http://pielegnacjakwiatow.blogspot.com/
(Prosze tego linka nie traktować jako reklamę, poprostu można tam znaleść informacje na temat roślin)

przydatna porada. Teraz w marketach budowlanych dużo storczyków w atrakcyjnych cenach - dobrze wiedzieć jak o nie zadbać w domu.

Przepiękny to jest kwiat. Kupiłam mojej mamie, która kocha kwiaty. Storczyk już się "zadomowił" Porada jest bardzo przydatna, bo to specyficzny kwiat.
Pozdrawiam gliwicka