Dobry materac to podstawa efektywnego snu

Pierwszy raz decydujesz się na prawdziwe łóżko i nie do końca wiesz jaki materac wybrać? Wydaje ci się, że na twardym zrobią ci się odleżyny a na miękkim wyśpisz się niczym w królewskim łożu? Niekoniecznie. Materac musi być dostosowany do twojej postawy, wagi i preferencji. Zastosuj kilka prostych wskazówek i kup model idealny.

1

Najważniejsza decyzja już podjęta. Pozbywacie się starej wersalki i kupujecie prawdziwe łózko. Będziecie od teraz spać jak ludzie w XXI wieku i wszyscy bohaterowie amerykańskich filmów i seriali, którzy nie mają pojęcia jak to jest składać kanapę każdego ranka i rozkładać ją znowu wieczorem. Będziecie mogli w końcu duży pokój nazwać salonem, a mały sypialnią. Odrobina luksusu na co dzień.

Gdzie kupić materac? Można oczywiście zrobić to przez internet. Jednak to nie gwarantuje tego, że wybierzecie dobrze. Zakładamy, że normalnie człowiek spędza około 8 godzin śpiąc, a więc mniej więcej tyle czasu każdego dnia będziecie korzystać z tego cudu technologii. Jeśli tylko wybierzecie odpowiedni materac zapewniam, że w weekendy nie będziecie chcieli z niego wychodzić znacznie dłużej. A więc kupując rzecz w sieci nie macie pewności co właściwe dostaniecie, a materace są różne. Wybór jest przeogromny ze względu na ilość producentów jak i technologii. I całe szczęście, ponieważ i ludzie dzielą się a tych co lubią miękko i twardo! Dlatego też warto wybrać się do kilku sklepów i wypróbować na własnej skórze każdy materac z osobna.

2

Jakie mamy materace?

Co musicie jednak wiedzieć zanim wybierzecie się do sklepu? Materace dzielą się ze względu na swoją budowę. Aktualnie na rynku spotykamy modele:

  • Lateksowe – Złożone najczęściej z jednej bryły lateksu. Mają tę zaletę, że zapewniają stały przepływ powietrza, dzięki czemu łatwo wchłaniają i odparowują wilgoć oraz zachowują przyjemnie chłodną powierzchnię. Ponieważ nie posiadają żadnych elementów, które mogłyby wydawać dźwięki są praktycznie bezgłośne. Wykazują właściwości antybakteryjne i przeciwgrzybicze, więc polecane są alergikom.

  • Piankowe – Są zdecydowanie bardziej elastyczne od pozostałych modeli, jednak szybciej się zużywają. Są również z reguły lżejsze i cieńsze. Dopasowują się do kształtu ciała. Pianki wysokiej jakości charakteryzują się dobrym przepływem powietrza i dobrym podparciem dla kręgosłupa, jednak na rynku można spotkać raczej te słabszej jakości w niższych cenach.

  • Sprężynowe – nieco większe i cięższe od poprzednich, jednak również mają swoich zwolenników. Dzielą się ze względu na budowę na materace kieszeniowe i bonellowe, a to przez ułożenie samych sprężyn. Modele kieszeniowe lepiej dopasowują się do kształtu ciała, każda sprężyna pracuje samodzielnie dzięki czemu każdy punkt naszego ciała podparty jest indywidualnie, a dodatkowo, jeśli śpimy z partnerem ruch tej osoby jest mniej odczuwalny. Sam materac również ma mniejszą tendencję do odkształcania po czasie użytkowania. Polecany jest szczególnie osobom ze schorzeniami kręgosłupa.

Drugą grupą na jaką można podzielić materace jest podział ze względu na ich twardość i tu wyróżniam klasycznie: miękkie, średnie i twarde materace. Rozwój technologii w dzisiejszych czasach sprawił, że teraz bardziej zwracamy uwagę na strefy podparcia w materacach i to ile tych stref jest, od 1 do nawet 7, dla każdej wymagającej części naszego ciała. Dla barków, lędźwi, kręgosłupa, łydek itd. Najlepsze materace to te, które łączą rożne technologie, np. lateksową matę u góry, natomiast część materaca kieszeniowego od spodu, dzięki czemu łączą miękkość jednego i sprężystość oraz trwałość drugiego. Jednocześnie nadal pokutuje przekonanie, że materac do spania powinien być twardy, a to wywodzi się z czasów, kiedy mieliśmy do wyboru siennik lub wersalkę. Stopień twardości specjaliści proponują dobierać na podstawie wzrostu i wagi osoby, która będzie na nim spała, przy czym, jeśli między partnerami występuje różnica ponad 20kg praktycznym rozwiązaniem jest kupienie dwóch materacy lub zainwestowanie w model zaawansowany technologicznie i zapewniający podparcie i komfortowy sen w każdych warunkach jak np. te marki Tempur http://pl.tempur.com/materace/.

3

Na co jeszcze zwracać uwagę?

Kupując materac trzeba sobie zdać sprawę z tego, że jest to zakup na przynajmniej 10 lat. Nawet jeśli znudzi nam się rama łóżka, możemy ą wymienić zostawiając sam materac. Dlatego też tak ważne jest by ten dawał nam odpowiedni komfort samego spania jak i higienę. Z tego względu niezwykle ważne jest by sam materac zapewniał odpowiedni przepływ powietrza wewnątrz, ale równie ważne jest by można go było zwyczajnie rozebrać a pokrowiec uprać w pralce.

źródła zdjęć: Własne

  1. Wojtek Budnicki

Dodaj komentarz

  1. Zaloguj się:
  1. 30.01.2018

Komentarze