Przedświąteczna pożyczka – czy to dobry pomysł?

Święta zbliżają się dużymi krokami i już wiele osób zastanawia się, w jaki sposób sfinansować bożonarodzeniowe wydatki. Jak co roku wielu Polaków zdecyduje się zaciągnąć pożyczkę. Sprawdzamy, czy to rzeczywiście dobry pomysł.

1

Badania przeprowadzone przez firmę doradczą Deloitte pokazują, że z roku na rok rośnie odsetek Polaków, którzy deklarują poprawę swojej sytuacji finansowej. W 2017 roku takich osób było 69%, w 2018 roku – 71%, a w 2019 roku to już 73%. Warto dodać, że średnia dla Europy to 67%. Lepsza sytuacja finansowa pozwoli oczywiście łatwiej sfinansować świąteczne wydatki, a szczególnie zakup prezentów. Te przeważnie kupowane są na początku grudnia (to termin wybierany przez 38% Polaków), ale rośnie również odsetek osób zaopatrujących się w prezenty świąteczne już w listopadzie, a szczególnie w Black Friday – 25%. Mało tego, Polacy zamierzają wydać w 2019 roku ponad dwa razy więcej pieniędzy na zakupy online niż na zakupy w tradycyjnych sklepach stacjonarnych.

– Polacy nigdy nie żałowali pieniędzy na zorganizowanie wymarzonych świąt. Postrzegamy je przede wszystkim przez pryzmat wydarzenia rodzinnego i chcemy, żeby wszystko było doskonale przygotowane. To oczywiście wymaga nakładów finansowych i wielu Polaków liczy się z tym, że te nakłady będą w tym roku dużo wyższe niż w 2018 roku – zauważa ekspert marki Aasa Polska.

– Do zwiększonych wydatków świątecznych zachęca przede wszystkim dobra sytuacja gospodarcza i rosnące dochody, ale nie tylko. Wielu Polaków wydaje na święta więcej pieniędzy, ponieważ kuszą ich reklamy, innowacyjne produkty, a część chce się po prostu dobrze się bawić w Boże Narodzenie. Wiele osób, jak co roku, zdecyduje się zaciągnąć przedświąteczną pożyczkę. Nie ma w tym nic złego, ale należy zachować rozsądek przy zadłużaniu się – podkreśla ekspert.

2

Ile pieniędzy wydajemy na święta?

Ze wspomnianego już badania Deloitte wynika, że w 2019 roku Polacy planują wydać na święta średnio 1521 zł. Pod tym względem wyprzedza nas wielu innych Europejczyków. Na przykład Niemiec zamierza wydać na święta średnio 2100 zł, Hiszpan – 2389 zł, a Brytyjczyk – nawet 2755 zł. Tradycyjnie już największą część świątecznego budżetu przeznaczymy na prezenty (36%) i artykuły spożywcze (34%). Zdecydowanie mniej wydamy na świąteczne podróże (21%) i spotkania towarzyskie (8%).

Najwięcej Polaków zamierza kupić najbliższym kosmetyki i perfumy, nieco mniej – książki, czekoladki oraz odzież i obuwie. Wśród prezentów dla dzieci najczęściej będą kupowane zabawki konstrukcyjne, a młodzież dostanie przeważnie książki. Oczywiście pomysły na prezenty wymagają inspiracji. Większość z nas szuka ich w Internecie, a najwięcej (60%) – w portalach społecznościowych. Wiele osób, jak co roku, zdecyduje się także zaciągnąć pożyczkę, żeby sfinansować nie tylko zakup prezentów, ale również zorganizować z rozmachem świąteczne przyjęcie dla rodziny i przyjaciół.

3

Pieniądze na święta – gdzie je zdobyć?

Gdy już decydujemy się pożyczyć pieniądze na święta, warto się zastanowić, do jakiej instytucji udać się po pomoc. Część osób wybiera bank. Jeśli jednak mamy już upatrzony prezent lub właśnie pojawiła się bardzo atrakcyjna promocja, która umożliwia zakup poszukiwanego przez nas produktu dużo taniej, trzeba działać szybko. Wtedy bank nie jest dobrym rozwiązaniem. Chcąc zaciągnąć kredyt w takiej instytucji, trzeba najczęściej udać się do placówki bankowej, gdzie czekają kolejki. Po kilkudziesięciu minutach czekania doradca kredytowy poinformuje nas, że trzeba przygotować różne zaświadczenia. Do tego może się okazać, że bank będzie gotowy pożyczyć nam dużo mniej pieniędzy, niż potrzebujemy, bo nie spełniamy wysokich wymogów.

Gdy potrzebujemy pieniędzy szybko na prezent lub tuż przed świętami okaże się, że konieczne jest zwiększenie bożonarodzeniowego budżetu, warto wziąć pod uwagę sektor pożyczkowy. Zaoszczędzimy w ten sposób czas i unikniemy skomplikowanych formalności. Pożyczki pozabankowe dostępne są przez Internet i całą procedurę związaną z pożyczeniem pieniędzy można załatwić online. Do tego najczęściej wystarczy dowód osobisty.

4

Przedświąteczna pożyczka – na co zwrócić uwagę?

Szukając przedświątecznej pożyczki, należy jednak zachować rozsądek. Przede wszystkim lepiej wybrać pożyczkę na raty niż popularną chwilówkę. Tę pierwszą po prostu łatwiej spłacić – może to trwać nawet przez kilkanaście miesięcy, gdy tymczasem chwilówkę trzeba zwrócić jednorazowo. Do tego pożyczka na raty jest dużo tańsza.

Poszukując pożyczki na raty przez Internet, należy zwrócić uwagę przede wszystkim na koszty. Warto porównać oprocentowanie różnych ofert, wysokość opłat i prowizji, a przede wszystkim RRSO. Dzięki temu znajdziemy najkorzystniejszą pożyczkę. To jednak nie wszystko.

Warto sprawdzić pożyczkodawcę. Należy pożyczać pieniądze tylko od wiarygodnych, legalnie działających firm pożyczkowych. Na stronie internetowej pożyczkodawcy powinny znajdować się wyczerpujące informacje na temat podmiotu pożyczającego pieniądze i dane kontaktowe. Do tego warto poszukać opinii w Internecie o firmie pożyczkowej. Najlepsze firmy udostępniają również na swoich stronach internetowych ramowe umowy pożyczki, z którymi trzeba się zapoznać przed zaciągnięciem zobowiązania.

Pożyczka przedświąteczna może być ważnym wsparcie w grudniowych wydatkach. Aby jednak stała się rzeczywistą pomocą, a nie źródłem problemów, trzeba wybrać ofertę pożyczki rozważnie i zweryfikować pożyczkodawcę. Należy się również upewnić, że będziemy w stanie spłacić zobowiązanie w terminie.

źródła zdjęć: Partnera

  1. Wojtek Budnicki

Dodaj komentarz

  1. Zaloguj się:
  1. 27.11.2019

Komentarze