Pożyczki na raty wypierają popularne chwilówki?

Pożyczki pozabankowe od wielu lat cieszą się dużą popularnością, ponieważ są łatwiej dostępne niż kredyty w banku, a do tego formalności są mocno ograniczone. Oferta pożyczek pozabankowych jest coraz szersza i obejmuje między innymi pożyczki na raty. Te zaczynają ostatnio wypierać popularne dotąd chwilówki.

1

Trudno nie zauważyć, że sektor pożyczek pozabankowych rozwija się w Polsce niezwykle dynamicznie. Firmy pożyczkowe udzielają co roku blisko 4 mln pożyczek i obsługują około 3 mln klientów, jak wynika z wyliczeń Polskiego Związku Instytucji Pożyczkowych. Tym samym sektor pożyczek pozabankowych stał się poważnym konkurentem dla banków i kieruje coraz częściej swoją ofertę do wymagającego klienta. Trzeba przyznać, że ma argumenty: łatwa dostępność do oferty przez Internet, formalności ograniczone do minimum, szybka decyzja o przyznaniu pożyczki.

– Firmy pożyczkowe przeszły długą drogę od końca lat 90. XX wieku, gdy pojawiły się w Polsce pierwsze tego typu instytucje. Ich oferta stale się zmieniała. Przez wiele lat dominowały w niej chwilówki, czyli niskokwotowe szybkie pożyczki. Obecnie trend zaczął się zmieniać i coraz więcej klientów wybiera pozabankowe pożyczki na raty. Dzieje się tak nie bez przyczyny – zauważa ekspert Ferratum Money.

Zanim sprawdzimy, dlaczego rośnie popularność pożyczek na raty, warto przybliżyć ten produkt pożyczkowy i porównać go z chwilówkami.

2

Pożyczka na raty – wysoka kwota i wygodna spłata

Pożyczki na raty są o wiele korzystniejsze od tradycyjnych chwilówek, chociaż można znaleźć podobieństwa między nimi. Przede wszystkim firmy pożyczkowe udostępniają pożyczki ratalne online. Wystarczy wejść na stronę internetową pożyczkodawcy, wybrać kwotę pożyczki i okres spłaty.

Zwykle nie trzeba także przygotowywać wielu dokumentów, chociaż to jest uzależnione od wymagań konkretnej firmy pożyczkowej. Czasami wystarczy tylko dowód osobisty (ewentualnie jego skan) i wypełnienie krótkiego wniosku o pożyczkę. Zwykle potrzebny jest jeszcze przelew weryfikacyjny. Myliłby się jednak ten, kto sądziłby, że w takim przypadku pożyczkodawca nie sprawdza klientów. Pozabankowi pożyczkodawcy korzystają coraz częściej z bazy BIK i sprawdzają historię kredytową klienta. Jeśli nawet rezygnują z BIK, wtedy przeważnie weryfikują wnioskodawców w bazach dłużników. Z jednej strony zabezpieczają się w ten sposób przed problematycznymi klientami, ale z drugiej jednocześnie chronią ich przed nadmiernym zadłużeniem.

Należy podkreślić, że dzięki pożyczce ratalnej można pozyskać nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych. Pieniądze oddaje się w ratach, które dostosowywane są do możliwości budżetu domowego pożyczkobiorcy. Spłata takiego zobowiązania może trwać kilka lat.

3

Chwilówka – szybka i krótkoterminowa pożyczka

Chwilówka, podobnie jak pożyczka ratalna, jest zobowiązaniem dostępnym przez Internet i znajduje się w ofercie wielu firm pożyczkowych. W jej przypadku jednak zwykle są mniejsze wymagania co do zdolności kredytowej, a formalności są mocno ograniczone. Większość instytucji pozabankowych udziela chwilówek na dowód, niekiedy bez sprawdzania BIK lub rejestru dłużników (wtedy to drogie oferty). Należy jednak mieć świadomość, że chwilówki to niskokwotowe pożyczki, a do tego krótkoterminowe. To oznacza, że można pożyczyć od kilkuset do kilku tysięcy złotych (zwykle nie więcej niż 6 tys. zł) i trzeba je oddać przeważnie już po 30-60 dniach. Charakterystyczne dla chwilówki jest to, że trzeba zwrócić pieniądze w całości, nie można podzielić zobowiązania na raty. Co najwyżej możliwe jest płatne odroczenie terminu spłaty, ale to zwykle jest dość drogie.

4

Pożyczka ratalna popularniejsza niż chwilówka

Już powyższa charakterystyka pozwala się domyślać, dlaczego w ostatnim czasie pożyczki ratalne zaczęły wypierać z rynku chwilówki. Zobowiązania na raty są bardziej elastyczne i bezpieczniejsze niż krótkoterminowe należności. Dzięki temu, że możemy dług rozłożyć na miesięczne raty, łatwej go spłacić. Domowy budżet nie jest obciążany koniecznością jednorazowej spłaty zobowiązania, a tym samym pożyczka nie jest zagrożeniem dla stabilności domowych finansów.

Dodatkową zaletą pożyczki ratalnej jest dostępna wysoka kwota zobowiązania. Pożyczając kilkadziesiąt tysięcy złotych, możemy sfinansować większe wydatki (np. kupić samochód, zrobić duży remont lub wyjechać na egzotyczne wakacje). Chwilówka pozwala pokryć z reguły tylko niewielki wydatki i jest raczej ratunkiem, gdy komuś zabraknie pieniędzy przed wypłatą.

Warto zauważyć, że wymagania wobec klientów, jakie stawiają firmy pożyczkowe w przypadku pożyczek ratalnych, są z reguły większe niż przy chwilówkach. To zrozumiałe, ponieważ mamy tu do czynienia z większymi kwotami. Z drugiej strony pożyczki na raty to produkty, które zostały tak skonstruowane, aby konkurować przede wszystkim z bankowymi kredytami. Przy okazji okazało się, że stały się również konkurencją dla popularnych chwilówek.

Chwilówka to rozwiązanie dla kogoś, kto potrzebuje niewielkiej kwoty, ale za to bardzo szybko. Pożyczka na raty, chociaż również umożliwia pożyczenie kilkuset złotych, to przede wszystkim produkt pozwalający sfinansować duże wydatki. Specyfika i duża elastyczność tego rodzaju zobowiązania sprawia, że docenia go coraz więcej Polaków. Czy to oznacza, że chwilówki zostaną całkowicie wyparte z rynku? Czas pokaże.

źródła zdjęć: Partnera

  1. Wojtek Budnicki

Dodaj komentarz

  1. Zaloguj się:
  1. 28.11.2019

Komentarze