Jak zrobić Macierz Eisenhowera?

Przykładowym narzędziem, które może mieć zastosowanie w zarządzaniu czasem jest Macierz Eisenhowera. Poradnik ten nauczy Cię jak z niej korzystać i jak odczytać zawiłe tej wiedzy arkana ;-)

1
Przykładowa Macierz Eisenhowera Przykładowa Macierz Eisenhowera

Narysuj sobie taki ładny kwadracik. Powinien wyglądać miej więcej tak jak na obrazku. Rzymskie cyfry I, II, III, IV wpisane są tylko dla rozjaśnienia sytuacji - jeżeli chcesz je wpisać w swoją macierz, to niech nie zajmują całej ćwiartki jak na obrazku - umieść je w rogu.


2

Jak widzicie, Macierz Eisenhowera jest podzielona na cztery ponumerowane ćwiartki. Każda ćwiartka reprezentuje zadania o różnym stopniu "pilności" i "ważności". Zdefiniujmy sobie te słowa, które pozornie są synonimami - ale tylko pozornie.

Zadanie Pilne- Musi być wykonane w jak najszybszym czasie (np. projekt z bliskim deadlinem).

Zadanie Ważne- Zadanie, które musi być koniecznie wykonane w przyszłości, jego deadline jest daleki ale należy stopniowo nad nim pracować (np. pisanie bardzo długiego raportu).

Jak ten podział ma się do poszczególnych ćwiartek?


3

Pierwsza ćwiartka zawiera w sobie zadania pilne i ważne. Znajdują się w niej wszelkie naglące projekty i krótkoterminowe zadania o wielkiej wadze. Jeżeli chodzi o moją Macierz Eisenhowera, to napisanie tej notki znajduje się w Pierwszej Ćwiartce.

Zadania z pierwszej ćwiartki: wykonujemy od razu.


4

Druga ćwiartka jest domem dla zadań ważnych ale niepilnych. Masz ważny egzamin za pół roku? Jego obecność w tej ćwiartce sugeruje, że powinieneś powoli się do niego przygotowywać.

Lektura mojego bloga (wpisz moje nazwisko w google, pojawi się jego adres) jest zadaniem ważnym ale niepilnym. Wiedza, którą tu przedstawiam jest praktyczna i wartościowa, ale jeżeli zapoznasz się z nią jutro a nie teraz, nie będzie kataklizmu.

Zadania z drugiej ćwiartki: poświęcamy im regularnie czas ale stawiamy bardziej na jakość ich wykonania niż na pospiech. Uwaga! Część zadań z drugiej ćwiartki lubi przesunąć się do ćwiartki pierwszej (stać się zadaniem pilnym i ważnym)!


5

Trzecia ćwiartka to zadania pilne ale nieważne. W tej ćwiartce znajdą się zadania, które są małej wagi ale powinny być szybko wykonane.

Zadania z trzeciej ćwiartki: delegujemy lub outsourceingujemy.


6

Czwarta ćwiartka jest zmorą niektórych managerów. Znajdują się w niej zadania bezwartościowe, które nie muszą być wykonane - np. sprawdzanie skrzynki mailowej sto razy dziennie lub granie w karty w czasie pracy.

Zadania z czwartej ćwiartki: olewamy.


7

Od których zadań zacząć dzień pracy? Większość ludzi stwierdzi, że od tych z pierwszej ćwiartki. Jest w tym dość sporo racji ale należy pamiętać o tym, by nie zaniedbać zadań z drugiej ćwiartki.

Ja zaczynam, od zadań ważnych i niepilnych (II ćwiartka). Ponieważ zadania pilne są pilne a ja zacznę od zadań ważnych i niepilnych, będę miał motywację by jak najszybciej zająć się sprawami pilnymi i ważnymi :-)

To tylko tak brzmi, ale naprawdę nie jest skomplikowane :-)

Mówiąc po Polsku: jeżeli zajmuję się rzeczą niepilną a mam na karku naprawdę pilne zadanie, mam większą motywacje do szybkiej i efektywnej pracy. Jaka jest waga motywacji?? Tego chyba nie muszę mówić. Motywacja jest na tyle ważnym zagadnieniem, że poświęciłem jej osobny dział.


8

Ćwiczenie Praktyczne: Wykonaj własną Macierz Eisenhowera. Wpisz w nią wszystkie zadania, którymi się musisz zająć. Od razu umieść w II ćwiartce lekturę mojego bloga ;-)


9

Uwagi i spostrzeżenia

  • Niektórzy znają jeszcze piątą ćwiartkę ale ona ma niewiele wspólnego z zarządzaniem czasem. Ma natomiast wiele wspólnego z problemami zdrowotnymi i szeroko pojętym kacem.

  • Więcej porad min. na temat zarządzania czasem znajdziesz w spisie moich porad pod adresem: http://www.zaradni.pl/autorzy/1853,froch


Przeczytaj teraz:

  1. Łukasz Froch Łukasz Froch

Dodaj komentarz

  1. Zaloguj się:
  1. 29.01.2011

Komentarze

Ciekawe

Ostatnio zmieniony: 2013-02-14 19:35:41

Hehe fantastyczna porada :-) I bardzo przydatna :-) Pozdrawiam

Ostatnio zmieniony: 2011-03-26 11:47:26

Hehe fantastyczna porada :-) I bardzo przydatna :-) Pozdrawiam

Ostatnio zmieniony: 2011-03-26 11:47:25

http://www.zaradni.pl/porada/3880,jak_wykorzystac_zasade_pareto

Pod tym linkiem jest porada o zasadzie 80/20 (zasadzie Pareto).

Ostatnio zmieniony: 2011-02-13 17:29:28

Interesujący sposób na zarządzanie czasem. Polecam też zasadę 80/20. Chyba nawet napisano już o niej poradę. 5/5

Ostatnio zmieniony: 2011-02-12 22:59:52

Ciekawa porada, wypróbuję ją ;)

Ostatnio zmieniony: 2011-01-31 16:54:03

Nie wiem czemu, ścieło nieco obrazek ;-/ Na moim blogu (wpisz w googlach "Sukces - Wiedza w Pigułce") znajdziesz cały artykuł na ten temat.

Ostatnio zmieniony: 2011-01-31 12:59:09