Jak taniej kupić walutę?

W zakresie wymiany walut mamy dziś znacznie większe możliwości niż jeszcze kilka lat temu. Oprócz banków i tradycyjnych kantorów istnieją również internetowe społeczności wymiany walut oraz kantory online. Nowe formy wymiany wiążą się z niższymi spreadami niż w bankach czy kantorach stacjonarnych, a co za tym idzie – ze znacznie bardziej korzystnymi kursami, zarówno dla kupujących, jak i sprzedających obce waluty.

1

Jak wymieniać online?

Jak wymieniać online?

Internetowe kantory to dobre rozwiązanie przede wszystkim dla tych osób, które wymieniają walutę dość często, np. regularnie podróżują za granicę w celach służbowych czy prywatnych, współpracują z zagranicznymi firmami i otrzymują wynagrodzenie w obcej walucie albo spłacają kredyt walutowy. Aby skorzystać z usług e-kantoru, potrzebujemy konta walutowego (wiele banków ma dogodne oferty tego typu kont, co więcej – nie musimy zakładać konta walutowego w tym samym banku, w którym mamy złotówkowy ROR). Na początek warto porównać oferty kilku kantorów online (np. używając porównywarek dostępnych w Internecie). Kiedy zdecydujemy się już na wymianę konkretnej kwoty, sprawdzamy aktualne kursy i wykonujemy przelew na konto e-kantoru:

  • jeżeli kupujemy np. euro – przesyłamy odpowiednią kwotę w złotówkach z konta złotówkowego;

  • jeżeli sprzedajemy euro – przesyłamy daną kwotę z konta walutowego.

2

Po otrzymaniu środków e-kantor wysyła nam potwierdzenie oraz informację o tym, że możemy już zaakceptować transakcję wymiany. Jeżeli od momentu wykonania przelewu do zaksięgowania środków kurs nie uległ zmianie i nadal jest dla nas satysfakcjonujący, możemy zatwierdzić transakcję. Jeżeli natomiast kurs okazuje się mniej opłacalny – możemy zaczekać na lepsze warunki, dopłacić różnicę albo anulować wymianę (w niektórych kantorach) – w tym ostatnim przypadku e-kantor zwraca nam przesłane środki. Po zatwierdzeniu transakcji e-kantor wysyła nam przewalutowaną kwotę na odpowiednie konto.

3

Ile można zaoszczędzić?

W większości kantorów internetowych znajdziemy kalkulatory, przy pomocy których szybko obliczymy, ile zyskamy na wymianie konkretnej kwoty w danym dniu, w porównaniu do wybranego banku. Przy pojedynczej transakcji zazwyczaj jest to kwota od kilku do kilkudziesięciu złotych, natomiast przy regularnych wymianach lub większych sumach możemy zaoszczędzić od kilkuset złotych nawet do kilku tysięcy. Dla przykładu możemy porównać zakup 1500 EUR w e-kantorze i jednym z większych polskich banków (wg kursu z dnia 08.07.2016):

  • bank: kurs 4,5610 – za 1500 EUR zapłacimy 6 841,50 PLN

  • e-kantor: kurs 4,4355 – za 1500 EUR zapłacimy 6 653,25 PLN

Oszczędność wynosi zatem 188,25 PLN (wyliczenie na podstawie kalkulatora korzyści w https://internetowykantor.pl/).

4

Czy wymiana online jest bezpieczna?

Internetowe kantory, podobnie jak stacjonarne, podlegają przepisom dotyczącym działalności kantorowej oraz ustawie o Prawie dewizowym, a także m.in. ustawie o ochronie danych osobowych, dlatego nadzór nad tego typu serwisami sprawuje GIODO. Dotychczas nie zdarzyły się jeszcze przypadki nieuczciwych zachowań ze strony operatorów tego typu platform. Poza tym dobrze prosperujący e-kantor powinien mieć licencję KNF na świadczenie usług płatniczych, która oznacza, że e-kantor jest prawidłowo zarządzany, a środki przeznaczone na transakcje nie należą do masy upadłościowej – a zatem pieniądze, które wymieniamy, są zabezpieczone.

źródła zdjęć: Źródła własne

  1. Michalina Jaworska Michalina Jaworska

Dodaj komentarz

  1. Zaloguj się:
  1. 28.07.2016

Komentarze