Jak napisać biznesplan?

Pozornie łatwa rzecz potrafi przysporzyć wielu trudności. W internecie masa jest przykładów, wzorów (nic tylko wypełnić). A przychodzi co do czego, siedzimy nad pustą kartką zastanawiając się z której strony zacząć. Postaram się w skrócie przybliżyć i podać parę wskazówek jak się zabrać do tego zadania.

  • Kartka, długopis, pozytywne nastawienie
1

W pierwszej kolejności polecam znaleźć wzór biznesplanu dla siebie. Czy to w internecie czy od kogoś kto już pisał tego typu dokument. Mój przykład to:
BIZNESPLAN




  1. Opis firmy

  2. Ludzie

  3. Prezentacja oferty

  4. Rynek i klienci

  5. Organizacja własnego biznesu

  6. Analiza szans i zagrożeń (SWOT)

  7. Finanse

  8. Realizacja działań



Polecam do każdego punktu najpierw wypisać podstawowe rzeczy, później je rozwinąć. Jak uda się wstępnie określić zarys, dalej będzie już łatwiej :) Na podstawie własnego biznesplanu postaram się w skrócie przedstawić wszystko krok po kroku, podając konkrety. Tak więc po kolei.


2

  1. Opis firmy.



Krótko, zwięźle i na temat. Nie potrzeba tu epopei. Wystarczy 2, 3 zdania. Muszą być one kluczowe, zawierać to co najważniejsze i co przykuje uwagę osoby czytającej. Musi ją to zainteresować, by chciała poznać szczegóły. Tak więc co jest przedmiotem działalności i jakie będzie świadczyć usługi. Nie rozpisywać się w zakresie działalności. Dobrze jest przedstawić tutaj od razu swojego Asa z rękawa, lecz tylko jako rzucone hasło, by chciało się czytać dalej.




  1. Ludzie.



Tutaj piszemy skład firmy. Jeśli jest to firma osobowa bez pracowników, opisujemy zakres swoich obowiązków i jakie prace będą przez nas wykonywane. Dobrze jest dodać połączenie wykształcenia i doświadczenia zawodowego z planowaną działalnością. Świadczy to realności powstania firmy. Plusem jest też podanie podwykonawców, osób czy firm, które wykonają dla nas pewne prace i zlecenia. Wciąż chodzi o zainteresowanie biznesplanem i chęcią czytania go dalej. A postawienie siebie jako osoby wszechstronnej, zajmującej się całkowicie wszystkim może zrazić i nie brzmieć realnie. Jeśli mamy w planach zatrudnienie pracowników automatycznie opisujemy zakres ich działań i dlaczego zajmą dane stanowiska. Dodajemy na końcu, że w takim składzie czy z takim planem firma jest w stanie zrealizować postawione cele i oferty.


3

  1. Prezentacja oferty.



Tutaj rozwijamy zakres naszych usług przedstawiony w pkt. 1. Najlepiej wypunktowane. Minimum 3, ale nie więcej niż 6,7. Nie róbmy z tego ściany tekstu. Konkrety.




  1. Rynek i klienci.



W tej części opisujemy do jakich klientów chcemy dotrzeć. Czy mają być to firmy czy klienci indywidualni, dla jakich grup wiekowych i dlaczego nasza oferta może ich zainteresować. Dlaczego akurat my.


4

  1. Organizacja własnego biznesu



Tutaj piszemy krok po kroku co mamy w planie zrobić. A dokładniej. Na czym głownie będzie opierać się działalność (sprzedaż, usługi, obsługa klienta, itp.), co będzie wykonywane. Opis lokalu, jego umiejscowienie i mocne strony. Ważnym elementem jest reklama i w jaki sposób chcemy przykuć uwagę potencjalnych klientów (ulotki, banery, poczta pantoflowa). I na koniec nasi dostawcy. Dobrze jest i tutaj wspomnieć o sukcesie firmy opierającej się na tego typu organizacji.




  1. Analiza SWOT.



Wbrew pozorom nie jest taka trudna. Wypisujemy po kolei. Mocne strony (np. kwalifikacje i doświadczenie, duża motywacja, kreatywność, rozbudowany asortyment, niskie ceny, itp.). Słabe strony - tu zbytnio się nie rozpisujmy :P (np. nowa firma na rynku, konkurencja cenowa). Szanse i okazje (np. dotacje na rozwój firmy, możliwość rozszerzenia działalności, nowe miejsca pracy, szkolenia). Zagrożenia - tu też nie dajmy się ponieść ;) (np. konkurencja, ryzyko, wysokie koszty).


5

  1. Finanse.



Ta część może przysporzyć troszkę problemów, lecz myślę, że jak dotarliście już do tego etapu Wasza motywacja jest już o wiele większa. Znając własne cele, zakres działalności, jest się w stanie określić koszty związane z zakupem towarów i sprzętów, koszty firmy (ZUS, wynajem lokalu, usługi księgowe, itp), jak i dochody (zakres cen jakie chcemy wprowadzić, przybliżony obrót firmy). W tej części niestety za wiele podpowiedzieć się nie da, ponieważ jest to już w całości zależne od danej działalności.




  1. Realizacja działań.



Punkt ostatni, w którym opisujemy krótko i na temat nasze działania. Też dobrze tu wypunktować, minimum 5, rozwijając do max 2,3 zdań (np. poszukiwanie nowych dostawców, profesjonalna obsługa, realizacja innowacyjnych pomysłów, wprowadzanie nowych ofert, itp.). Ogólnie w skrócie w kilku punktach cały biznesplan.
I to jest wszystko :) Może wydawać się trudne, lecz przy odrobinie chęci i samozaparcia możliwe do zrealizowania. Dobrze jest napisać biznesplan już na samym początku, samemu (nawet jeśli profesjonalny biznesplan chcemy zlecić komuś do napisania). Pozwala to na przejrzyste określenie własnych celów. Tak więc długopis w dłoń i do dzieła :)


źródła zdjęć: na podstawie własnego biznesplanu

  1. Sylwia Socha Sylwia Socha

Dodaj komentarz

  1. Zaloguj się:
  1. 08.10.2015

Komentarze