Google Pay, BLIK czy Apple Pay - z której płatności telefonem najlepiej korzystać?

Google Pay, BLIK, Apple Pay – te tajemnicze, pozornie nic nie mówiące nazwy to nic innego jak nowoczesne systemy płatności mobilnych, dzięki którym możesz zapomnieć o konieczności codziennego noszenia przy sobie portfela. Jak działają? Sprawdź!

1

Dziś pozostawienie portfela w domu, przestaje już kogokolwiek dziwić, a płatności mobilne to jeden z wiodących trendów w transakcjach bezgotówkowych. Wystarczy, że zabierzesz ze sobą niezbędne dokumenty i smartfon (wiele atrakcyjnych modeli znajdziesz na http://www.t-mobile.pl/telefony-i-urzadzenia/telefony/cat10019.chtml), dzięki któremu możesz już nie tylko dzwonić, ale też dokonywać płatności w wielu punktach handlowo-usługowych.

2

Aplikacje do płatności telefonem: Google Pay i Apple Pay

W Polsce, użytkownicy telefonów komórkowych mogą korzystać z trzech form dokonywania płatności mobilnych. Są to: Google Pay, Apple Pay, a także alternatywne rozwiązanie w postaci tzw. BLIKA.

Należy jednak pamiętać, że wybór pomiędzy Google Pay a Apple Pay zależy od tego, jaki posiadasz model smartfona.

Google Pay jest bowiem przeznaczony dla właścicieli urządzeń z systemem Android, zaś Apple Pay – dla użytkowników smartfonów z iOS. Inaczej sytuacja wygląda w przypadku BLIKA, który to jest rozwiązaniem uniwersalnym i skierowanym do obu tych grup.

3

Google Pay

Google Pay to jedno z pierwszych rozwiązań dostępnych dla użytkowników smartfonów w Polsce (oficjalny debiut miał miejsce w listopadzie 2016 roku). Ta bardzo praktyczna i prosta w obsłudze usługa, umożliwiająca szybkie i łatwe płacenie za zakupy (w miejscach, w których dostępne są terminale do płatności zbliżeniowych) przy użyciu smartfona lub smartwatcha z systemem Android. Pamiętaj jednak, że sam telefon to za mało, by skorzystać z możliwości, jakie daje Google Pay – aby było to możliwe, smartfon powinien mieć także wbudowany moduł NFC.
Google Pay to także łatwiejsze i szybsze dokonywanie płatności w wielu aplikacjach mobilnych (np. Allegro).

4

Apple Pay

Alternatywnym rozwiązaniem w zakresie płatności mobilnych, przewidzianym dla użytkowników smartfonów z systemem iOS jest tzw. Apple Pay. W Polsce, funkcja ta dostępna jest od czerwca 2018 i działa analogicznie do Google Pay. Po przypisaniu swojej karty płatniczej, płacisz za zakupy zbliżeniowo, wykorzystując do tego swój telefon lub zegarek.

W tym przypadku możesz również dokonywać płatności w rozmaitych aplikacjach mobilnych czy na stronach internetowych. Apple Pay to pewność, że każda Twoja transakcja zbliżeniowa będzie zweryfikowana przez zaawansowany system Touch ID lub Face ID. Co więcej, usługa ta jest całkowicie bezpieczna – podstawowe dane Twojej karty płatniczej czy informacje o wszystkich transakcjach nie są przechowywane na telefonie.

5

Blik

BLIK to trzecia, uniwersalna (i opracowana w Polsce!) metoda płatności zbliżeniowych przy użyciu smartfona. W odróżnieniu od Google Pay i Apple Pay, BLIK daje możliwość:

  • dokonywania transakcji zbliżeniowych niezależnie od tego, z jakiego modelu smartfona korzystasz (równie dobrze sprawdza się na urządzeniach z systemem Android czy iOS);

  • wypłacania pieniędzy z bankomatów przy użyciu telefonu.

Aby skorzystać z BLIKA, wystarczy zainstalować mobilną aplikację banku – warunek jest jedynie taki, że bank, w którym masz konto, musi współpracować z tym systemem. Co ważne, nie musisz podpinać do aplikacji swojej karty płatniczej.
O ile Google Pay czy Apple Pay dają Ci możliwość dokonywania transakcji przy użyciu telefonu niemal w każdym miejscu, które obsługuje płatności zbliżeniowe, o tyle BLIK można wykorzystać jedynie w punktach, w których na drzwiach widnieje naklejka z nazwą i logo tego systemu.

Jeśli chcesz zapłacić za swoje zakupy, wykorzystując do tego aplikację z BLIKIEM, wystarczy, że przy kasie poinformujesz kasjera o wybranym przez sposobie płatności. Następnie sięgnij po telefon i włącz aplikację swojego banku – na wyświetlaczu pojawi się 6-cyfrowy kod. Przepisz go na terminalu i zatwierdź zielonym przyciskiem. Na koniec wpisz już tylko swój kod PIN na telefonie, a Twoja transakcja zostanie potwierdzona.

źródła zdjęć: Materiał partnera

  1. Wojtek Budnicki

Dodaj komentarz

  1. Zaloguj się:
  1. 06.04.2019

Komentarze