Dopłaty do mieszkań – kto może skorzystać z programu Mieszkanie na Start?

Wydawać by się mogło, że zakończenie projektu Mieszkanie dla Młodych to koniec rządowej pomocy na rynku nieruchomości. Okazuje się jednak, że od stycznia 2019 r. mamy do dyspozycji nową dopłatę do mieszkań w postaci programu Mieszkanie na Start. Zobacz, kiedy możesz z niej skorzystać!

1

Dla kogo jest przeznaczony projekt Mieszkanie na Start?

Program Mieszkanie na Start to system dopłat do mieszkań skierowany do osób, które nie posiadają własnego lokum, lecz je wynajmują. Aby z niego skorzystać, należy spełnić następujące kryteria:

  • być polskim obywatelem lub cudzoziemcem przebywającym w Polsce np. w celach zarobkowych,

  • posiadać zdolność czynszową, czyli być zdolnym do terminowej zapłaty czynszu również w tych miesiącach, które nie są objęte dofinansowaniem do mieszkania,

  • nie mieć innych lokali na własność,

  • dysponować dochodem na poziomie niepozwalającym na samodzielny wynajem lub kupno mieszkania.

Największe szanse na otrzymanie wsparcia w ramach programu mają rodziny z dziećmi, jak również osoby niepełnosprawne i seniorzy. Najbardziej istotnym kryterium jest tu jednak dochód gospodarstwa domowego, który nie powinien przekraczać 60% przeciętnego wynagrodzenia dla 1-osobowego gospodarstwa domowego – wartość ta wzrasta o 30 punktów procentowych z każdą kolejną osobą w domu.

Przykład? Zakładając, że w 2018 roku wartość ta wynosiła 4585,03 zł*, a Ty prowadzisz gospodarstwo domowe tylko z małżonkiem, masz szanse na dopłatę do mieszkania, jeśli Twój średni roczny przychód nie przekracza 4126,52 zł. W tej sytuacji próg procentowy wyniesie bowiem 90%.

2

Jak skorzystać z rządowego dofinansowania do mieszkania?

Choć wypłaty w ramach programu Mieszkanie na Start będą zarządzane przez Bank Gospodarstwa Krajowego, ich realizacją będą kierować samorządy gminne. Dlatego też starania o udział w nim warto rozpocząć od odwiedzenia Urzędu Gminy. Zobacz, jak to załatwić krok po kroku!

  1. Złóż w Urzędzie Gminy wniosek o zawarcie umowy najmu i dołącz do niego dokumenty poświadczające Twoje prawo do wzięcia udziału w programie.

  2. Jeśli wszystko zostanie rozstrzygnięte na Twoją korzyść, otrzymasz informację o warunkach wynajmu i terminie zawarcia wiążącej umowy.

  3. Po podpisaniu umowy złóż w urzędzie wniosek o dopłatę do czynszu. Dołącz do niego umowę najmu i wymagane oświadczenia.

  4. Na decyzję poczekasz ok. miesiąc. Jeśli zostanie Ci przyznana dopłata, gmina przekaże Ci różnicę w wysokości czynszu.

3

Czy wiesz, że…

Czy wiesz, że…

W tym roku program Mieszkanie na Start pochłonie 400 mln zł z budżetu i ma sukcesywnie rosnąć aż do 2023 roku, kiedy to budżet dopłat do mieszkań powinien zamknąć się w ok. 2 mld zł.

4

Kupno mieszkania czy wynajem z Mieszkaniem na Start – co jest bardziej opłacalne?

Nie ulega wątpliwości, że program Mieszkanie na Start to bardzo korzystna opcja, która może okazać się nieocenioną pomocą w przypadku wielu osób wynajmujących nieruchomości. Pochodzące z jego budżetu dotacje do mieszkania są jednak przeznaczone dla bardzo ograniczonej grupy społecznej, a jeśli do niej nie należysz, nie możesz liczyć na żadną pomoc.

Pamiętaj również o tym, że wynajmowane mieszkanie – nawet na najkorzystniejszych finansowo warunkach – nigdy nie będzie do końca Twoje. Nie możesz wykonywać w nim żadnych poważniejszych zmian bez zgody właściciela, a każde uszkodzenie może stać się powodem do niewypłacenia kaucji przy późniejszej wyprowadzce. Mieszkanie „na swoim” to po prostu większy komfort psychiczny.

Dlaczego jeszcze warto zdecydować się na kupno mieszkania? Od kilku lat sektor bankowy zapewnia naprawdę ułatwiony dostęp do kredytów hipotecznych – dzięki czemu łatwiej jest zebrać środki na ten cel. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w tym artykule: Kredyt na mieszkanie czy wynajem – co Ci się może bardziej opłacać.

  • Źródło: https://stat.gov.pl/sygnalne/komunikaty-i-obwieszczenia/lista-komunikatow-i-obwieszczen/komunikat-w-sprawie-przecietnego-wynagrodzenia-w-gospodarce-narodowej-w-2018-roku,273,6.html

źródła zdjęć: Materiały partnera

  1. Wojtek Budnicki

Dodaj komentarz

  1. Zaloguj się:
  1. 06.04.2019

Komentarze