Czy trzeba mieć przy sobie prawo jazdy? Jazda bez prawa jazdy 2019 – kary za jazdę bez dokumentu

Chociaż od jakiegoś czasu ustawodawcy zapowiadają zniesienie obowiązku wożenia ze sobą prawa jazdy, to póki co nowelizacja Ustawy Prawo o ruchu drogowym nie weszła w życie. Dlatego kierowcy, którzy zamierzają prowadzić samochód, muszą mieć przy sobie dokument uprawniający do jazdy samochodem. Bez prawa jazdy w Polsce żaden kierowca nie powinien siadać za kółko, jeśli nie chce narazić się na kary. A te bywają dotkliwe. Co grozi za jazdę bez prawa jazdy?

1

Jakie dokumenty trzeba wozić ze sobą, a jakie można zostawić w domu? Jazda bez prawa jazdy – nowe przepisy

1 października 2018 roku wszedł w życie przepis pozwalający kierowcom na zostawienie w domu polisy OC i dowodu rejestracyjnego pojazdu. Weryfikacja danych pojazdu i tego, czy kierowca wykupił ubezpieczenie od tamtej pory jest możliwa w bazie CEPiK. Policja, Inspekcja Transportu Drogowego czy Straż Miejska, tj. organa uprawnione do kontroli na drodze, dowiedzą się z niej m.in:

  • kto jest właścicielem samochodu,

  • czy samochód jest ubezpieczony,

  • jaki jest stan techniczny pojazdu,

  • czy uprawnienia kierującego do prowadzenia pojazdu nie zostały cofnięte lub wstrzymane,

  • kiedy auto zostało zarejestrowane, czy nie zostało wyrejestrowane, skradzione lub sprzedane.

W przeciwieństwie do wyżej wymienionych dokumentów jazda bez prawa jazdy przy sobie jest już zagrożona pewnymi sankcjami. Kierujący powinni mieć ze sobą zarówno prawo jazdy, jak i dowód osobisty, które nadal są podstawą podczas kontroli drogowej czy w razie wypadku. Jazda bez uprawnień niesie więc spore ryzyko.

2

Mandat za brak prawa jazdy to najmniejsze zmartwienie kierowców prowadzących bez uprawnień

Polskie prawo przewiduje cały szereg sankcji za jazdę bez prawa jazdy. Jak można przeczytać na https://mubi.pl/poradniki/brak-prawa-jazdy-co-grozi-za-jazde-bez-uprawnien/, wszystko zależy od tego, z czego wynikał brak dokumentu: czy kierowca zapomniał zabrać go z domu, czy prawo jazdy zostało mu odebrane, czy też kierujący nigdy nie miał uprawnień do prowadzenia pojazdu. Jakich kar za jazdę bez prawa jazdy można się spodziewać?

  • Jazda bez prawa jazdy - brak jakichkolwiek uprawnień. Osoby, które nigdy nie zdały egzaminu na prawo jazdy, a zdecydowały się na prowadzenie pojazdu, ryzykują mandatem do 500 zł, zakazem prowadzenia pojazdów i grzywną w wysokości 5 tys. złotych, jeśli sprawa trafi do sądu.

  • Pozostawienie dokumentu w domu. Jeśli kierujący posiada prawo jazdy, ale zapomni zabrać go ze sobą, ryzykuje naganą lub mandatem do 250 zł, jeśli zostanie zatrzymany do kontroli lub spowoduje stłuczkę.

  • Jazda bez prawa jazdy wymaganej kategorii. Z racji tego, że kierowcy uprawnieni do prowadzenia samochodów osobowych (posiadający prawo jazdy kat. B) mogą prowadzić również niektóre motocykle, dopuszczają się jazdy bez prawa jazdy kat. A w sytuacjach, w których nie mają takiego prawa. Nie jest to bowiem przywilej nieograniczony, bo kierowcy samochodów mogą jeździć tylko tymi motocyklami, które posiadają silnik maksymalnie o pojemności 125 cm³.

  • Jazda bez prawa jazdy po zakazie. Prowadzenie po alkoholu lub przekroczenie prędkości może skutkować zatrzymaniem prawa jazdy i czasowym zakazem prowadzenia pojazdów. Jeśli osoba, której odebrano uprawnienia na 3 miesiące zdecyduje się na prowadzenie pojazdu w tym czasie i zostanie przyłapana, zakaz zostanie przedłużony do 6 miesięcy. Jazda samochodem bez uprawnień może w tej sytuacji skutkować cofnięciem uprawnień i koniecznością ponownego przystąpienia do egzaminu (jeśli kierujący chciałby odzyskać prawo jazdy).

  • Jazda bez prawa jazdy po cofnięciu uprawnień. W takiej sytuacji kierującemu grożą 2 lata więzienia, gdy złamie zakaz starosty lub od 3 miesięcy do 5 lat więzienia, jeśli zbagatelizuje postanowienie sądu. Poza tym sąd może orzec zakaz prowadzenia pojazdów nawet do 15 lat.

3

Brak prawa jazdy – konsekwencje związane z odszkodowaniem po stłuczce

Zarówno w Ustawie o ubezpieczeniach obowiązkowych, jak i w OWU każdego towarzystwa ubezpieczeniowego (można je pobrać ze strony mubi.pl) znajduje się lista sytuacji, w których ochrona ubezpieczeniowa nie będzie obowiązywała. Wśród nich jest zapis mówiący o tym, że ubezpieczyciel może odmówić wypłaty pieniędzy, jeśli szkodę spowodowała osoba bez uprawnień. Zazwyczaj jednak to, czy ubezpieczyciel wesprze swojego klienta czy mu odmówi, zależy od okoliczności. Jeśli brak prawa jazdy nie miał wpływu na spowodowanie wypadku, TU wypłaci odszkodowanie. Wiadomo bowiem, że jeśli sprawca wypadku zostawił dokument w domu, nie miało to wpływu na spowodowanie stłuczki. Nie ma więc podstaw, aby odmówić wypłaty pieniędzy. Jeśli jednak szkodę spowodował nieletni, który nie zdobył jeszcze uprawnień i umiejętności kierowania autem, ubezpieczyciel postąpi inaczej.

Osoba poszkodowana nie może ponosić konsekwencji nieodpowiedzialnego zachowania innych użytkowników ruchu, dlatego ubezpieczyciel wypłaci odszkodowanie z OC sprawcy nawet wtedy, gdy ten jeździł bez prawa jazdy. TU zastosuje jednak tzw. regres ubezpieczeniowy, czyli zażąda zwrotu wypłaconej rekompensaty od sprawcy kolizji.

Z kolei jeśli chodzi o odszkodowanie w ramach autocasco, firma ubezpieczeniowa ma prawo odmówić wypłaty pieniędzy.

źródła zdjęć: Materiały partnera

  1. Wojtek Budnicki

Dodaj komentarz

  1. Zaloguj się:
  1. 17.10.2019

Komentarze